Comic Review|Robbedoes door... : Hoop in Bange dagen #3

Reeks: Robbedoes door...

uitgeverij: Dupuis

Pagina's: 116

ISBN: 9789031439409

Prijs: €10,99

De Reeks Robbedoes door... waar verschillende schrijvers en artiesten in hun stijl de hand mogen leggen aan Robbedoes en de andere personages in de verhalen is tot nog toe erg succesvol gebleken. Vooral de hommage van Emile Bravo werd gesmaakt door fans. Zo erg zelfs, dat na de initiële hommage, er een vierluik volgde waar nu het derde nummer van verschenen is.

Het verhaal Hoop in Bange Dagen speelt zich af tijdens de tweede wereldoorlog. Wie de vorige nummers gelezen heeft, heeft al twee sterke avonturen in deze setting gelezen, en ook het derde begint spannend. Robbedoes en de kinderen zitten op een trein die Joden deporteert en Robbedoes onderneemt een gevaarlijke ontsnappingspoging. Het is een goede opzet voor een verhaal waar Robbedoes constant op de vlucht is en over zijn schouder moet kijken. Dat verhaal ontvouwt zich vrij sterk, met personages die alsmaar meer terugkomen en ook goed uitgewerkt worden. Zelfs personages die op het eerste zicht minder belangrijk lijken, of in één van de twee voorgaande avonturen verschenen die je ogeschijnlijk vergat.

Stilletjes aan geraakt Robbedoes meer en meer verweven in het web van het verzet. Op dat vlak heeft Emile Bravo de goede inborst en moed van Robbedoes goed aangewend om dit in een oorlogsverhaal te verwerken. Het is die goede inborst die hem in dit derde avontuur meer en meer in de problemen brengt. Hij doet dat ook niet zomaar, er wordt altijd een goede beweegreden gegeven. Een sterk staaltje verhaalvertelling dus, dat Bravo doortrekt van de eerste tot de laatste pagina. Zo goed zelfs, dat we amper kunnen wachten op het vierde en laatste deel van Hoop in Bange Dagen.

Elke originele 'take' op Robbedoes en zijn verhalen is tot nog toe wel een schot in de roos geweest, al maakt Emile Bravo misschien wel de beste beurt, en al zeker met het vierluik Hoop in Bange Dagen. Een sterk verhaal, interessante periode en een goed verweven van Robbedoes zijn goede hart in een periode waar je weinig mensen kan vertrouwen. Het vierde en laatste deel kan niet snel genoeg komen.

9/10