Comic Review: Robbedoes door... #19 - Robbedoes in Berlijn

Reeks: Robbedoes door...

Uitgeverij: Dupuis

Pagina's: 64

ISBN: 9789031439508

Prijs: €10,50

De meest bekende Piccolo van de lage landen met zijn kenmerkend rode pakje is weer terug. De reeks Robbedoes door... waar telkens iemand anders zijn versie van een Robbedoes-verhaal brengt, loopt als een trein en kort na Pacific Palace krijgen we alweer een nieuw avontuur, deze keer van de hand van Flix.

Flix is een Duitse tekenaar, en dat uit zich meteen in de setting van deze Robbedoes-strip: Duitsland. Berlijn meer bepaald, en een Berlijn dat nog opgedeeld is door West- en Oost-Berlijn. Graaf Van Rommelgem is uitgenodigd voor congres over mycologie in Berlijn en onze vrienden reizen hem achterna. Het wordt hen al gauw duidelijk dat de Graaf niet uit vrije wil daar is, en dan komt het verhaal in stroomversnelling. Het is een verhaal dat vooral heel veel dialoog heeft en op een interessante wijze tot verschillende verhaallijntjes komt.

Kwabbernoot krijgt info over tennis spelende apen - want ja, dat kan dus in stripland, - de vrienden helpen iemand in nood en de situatie rond de Graaf moet opgeklaard worden. Wat we krijgen is een stevig verhaal in een originele setting die toch wel een andere sfeer geeft aan Robbedoes en Kwabbernoot hun avontuur. Een sfeer die we kunnen smaken. Flix heeft het ook op een heerlijke manier getekend. Wat bruter dan dat we gewoon zijn van Robbedoes, maar dat het anders moet, is de essentie van de Robbedoes door... -reeks en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Sterk verhaal, knap getekend en een lust om te lezen.

De Robbedoes door...-reeks heeft eerlijk gezegd nog geen slecht avontuur gekend. Ook Flix neemt de klassieke stripfiguur bij de hand, doet er volledig zijn eigen ding mee en slaagt er in een boeiend verhaal van te maken met enkele verrassingen en tekeningen die van het blad springen.

8/10