Comic Review: Rik Ringers #5 - Commissaris Griot

Reeks: Rik Ringers

Uitgeverij: Le Lombard

Pagina's: 58

ISBN: 9789064218606

Prijs: €8,50

De Rik Ringers-reeks kent zijn oorsprong al in de jaren '50, maar 70 jaar later, gaat de onderzoeksjournalist nog steeds hard. Ondertussen werd even geleden de reeks 'Nieuwe Avonturen van Rik Ringers' gelanceerd en daar zitten we ondertussen ook al aan het vijfde nummer. Eentje met alweer een bovennatuurlijke inslag.

Want het bovennatuurlijke is natuurlijk iets wat altijd wel een rol speelt in de moordonderzoeken in de avonturen van Rik Ringers. Ook hier gaat het vrij fel van start en stapelen de moorden zich op. De moorden in dit avontuur zijn bijzonder luguber. Heel boeiend en luguber, en dus moet er comic relief tegenover staan. Dat komt in de vorm van commissaris Baardemakers die in Senegal vertoeft, en uitgewisseld is met de zware commissaris Ousmane Dior. Baardemakers maakt daar voor ons heel grappige dingen mee en dat lijkt zijn inspiratie te hebben gehaald uit de televisiereeks Death in Paradise.

Dat zijn amusante stukjes, wat contrasteert met de lugubere moorden in het thuisland. commissaris Dior brengt een andere dynamiek en krijgt ook met racisme te maken. Het is echter het verhaal van de seriemoordenaar die de boel razend interessant maakt. We worden als lezer ook een tijdje op het verkeerde been gezet. Het is een enorm sterk verhaal, en het blijft ook nog eens vlot om te lezen. Liemt en Zidrou hebben gezorgd voor een topverhaal in de nieuwe reeks avonturen van Rik Ringers.

Rik Ringers was een topreeks en de nieuwe avonturen blijven voor topverhalen zorgen. Commissaris Griot is een leuk nieuw figuur en Baardemakers in Senegal is de comic relief die dit verhaal nodig heeft tijdens het lugubere moordonderzoek. Een sterk, boeiend verhaal.

9/10