Comic Review: Piet Pienter en Bert Bibber - Integraal 2

Reeks Piet Pienter en Bert Bibber Integraal

Uitgeverij: Matsuoka

Pagina's: 256

ISBN: 9789002270734

Prijs: €34,99

De huidige generaties van striplezers, die de laatste twintig jaar erbij zijn gekomen, zullen zich bij de namen Piet Pienter en Bert Bibber misschien niet veel kunnen voorstellen. Maar de creaties van POM zijn één van de pijlers van de stripwereld. De twee avontuurlijke jongemannen kenden een lange looptijd, van de jaren '50 tot midden jaren '90. Nu is er de tweede integrale.

Voor wie nooit een Pienter en Bibber-avontuur las zijn de integrales een geschenk uit de hemel. vier verhalen gebundeld in een prachtige hardcover-uitgave? Heerlijk. Uitgever Matsuoka heeft ook zijn best gedaan iets extra te voorzien in deze integrale uitgave. De verhalen worden voorafgegaan door een toch wel lang interview met bedenker POM. Een interview in sappig dialect dat ons meer inzicht geeft in POM's denkwijze en de personage die hij creëerde . Het interview is zonder meer een meerwaarde voor de integrale uitgave.

Op zich zijn de avonturen uiteraard al goed genoeg om deze dikke hardcovers te dragen. De vier nummers in deze editie zijn schitterende avonturen en brengt ook het avontuur waar ze voor de eerste keer kennis maken met Professor Kumulus, in de Kumulus-formule. Een pivotaal avontuur in de reeks,want de toevoeging van de professor zou toch heel wat sterke verhalen inspireren. Het leidt geen twijfel dat je deze integrale reeks in huis moet halen. Of het nu deze is, of één van de andere integrales. Want elk avontuur van deze mannen is spannend, humoristisch en gewoon een genot om te lezen.

Als je integrales altijd vrij duur vond, moet je er bij deze toch nog eens over nadenken. Deze Pienter en Bibber-verhalen zijn hun geld meer dan waard, en de uitgaves staan prachtig in je kast. Een must-have voor de stripliefhebber.

9/10