Comic Review: Pient Pienter en Bert Bibber - De Geniale Soepselder

Reeks: Piet Pienter en Bert Bibber

ISBN: 9789002274114

Prijs: €9,99

Piet Pienter en Bert Bibber van de legendarische POM is zo'n strip die nooit echt buiten de landsgrenzen populair was, maar een legendarische status heeft opgebouwd in ons land. Het is al 26 jaar geleden dat het duo op avontuur ging, maar zoals vele stripfiguren, kregen ook zij een hommage-album. Charel Cambré en Marc Legendre staan aan het roer van de comeback.

Als onderwerp krijgen we een geniale soepselder die een boek schrijft, twee konijnen die de selder proberen te ontvoeren en een Eskimo op een scooter die hetzelfde poogt. Klinkt absurd, en dat is het ook. Het verhaal is erg lollig, met een man die samen met een selder een dieetboek schrijft, en het tempo van het verhaal ligt hoog. Er gebeurt erg veel, en geen enkele pagina laat je als lezer los. Een plezierig, leuke strip dus, net zoals elke Piet Pienter en Bert Bibber vroeger. We zien ook haast alle bekende personages verschijnen, zoals Theo Flitser en Professor Kumulus, dus Marc Legendre kent zijn klassiekers wel.

Als illustrator koos Legendre voor Cambré. Niet onlogisch, want samen maakten ze de Amoras-strips van Suske en Wiske. Die tekenstijl herken je ook in deze Pienter en Bibber, maar het past wel bij het geheel. Het verhaal is dus snel, grappig, absurd en kent geen trage momenten. Maar er zit in dit verhaal ook maatschappijkritiek verscholen. Hoe journalisten het nieuws kunnen manipuleren, dat de grote massa in veel neppe dingen trapt en hoe je mensen alles kan wijsmaken. Los daarvan zit er wel een leuke twist in het verhaal die we zelf niet zagen aankomen, dus je kan wel zeggen dat dit verhaal alles heeft.

De comeback, deze hommage, is er eentje van één strip en dat vinden we best jammer. Het is een erg geslaagde Piet Pienter en Bert Bibber-strip en we hadden er graag meer van gezien. Dat wil maar één ding zeggen, natuurlijk en dat is dat Legendre en Cambré een geslaagde hommage hebben gebracht die we met veel plezier hebben gelezen.

9/10