Comic Review: Onze Oorlog

Reeks: One Shot

Pagina's: 64

ISBN: 9789462108349

Prijs: €15,99

De oorlog, en dan misschien wel vooral de tweede wereldoorlog is voer voor vele verhalen. Traditioneel komt dat in de vorm van televisieseries en films, maar ook de strip is als medium een perfect iets om oorlogsverhalen te vertellen. Onze Oorlog van Mario Boon is losjes gebaseerd op op ware gebeurtenissen tijdens en na de SS-razzia in Sint-Truiden op 25 mei 1943.

Voetballende jongeren die opeens Duitse vliegtuigen boven hun hoofd horen zoeven en daarna eentje die vertrekt naar 'meneer pastoor' om verslag te gaan uitbrengen. Het is het begint van deze strip die een sterk verhaal vertelt van een gemeenschap die samenwerkt om informatie te verspreiden rond de Duitsers die het land bezetten. Evenwel vertelt het een verhaal langs Duitse kant. We leren dus twee kanten van het verhaal kennen, en beiden worden ze sterk verteld.

Al gaat het wel vooral om twee jongens die tegen wil en dank op een negatieve manier betrokken worden in de oorlog. De strip staat bol van verraad, dramatische gebeurtenissen en het komt allemaal heel realistisch over. Het verhaal is dan ook gebaseerd op waargebeurde dingen in en rond de appelstreek in Sint-Truiden en het verhaal en de beeldvorming weten dat realisme over te brengen. Er zijn al veel oorlogsverhalen vertelt, maar ook dit is sterk en boeiend om lezen. Van begin tot eind.

Onze Oorlog is een sterke vertelling langs twee kanten, met sterke personages en heel veel gebeurtenissen die kinderen en mensen kan tekenen en dat uiteindelijk ook doet. Een sterk en knap gebracht verhaal uit de koker en van de hand van Mario Boon.

9/10