Comic Review: Noir Burlesque

Reeks: Noir Burlesque

Uitgeverij: Dargaud

Pagina's: 104

ISBN: 9789085586388

Prijs: €22,50

Marini is een uitstekend auteur en striptekenaar. Dat heeft de man al vele keren bewezen, en heel recent mocht hij zelfs de hand leggen aan een speciaal Batman-avontuur. The Dark Prince Charming was eens te meer een heel overtuigend verhaal in zijn herkenbare zwart-wit tekenstijl met hier en daar gekleurde elementen. Noir Burlesque gaat voort in diezelfde stijl.

Het tweedelig verhaal van de schurk Terry en zijn 'verboden' liefde, de burlesque danseres Caprice, is eentje waarin je zijn tekenstijl onmiddellijk herkent. Zwart-wit met hier en daar een gekleurde toets en dan vooral het rode haar van Caprice. Passend om dat in de verf te zetten, want Caprice werkt als een rode lap op een stier bij Terry. Ze kunnen niet samen zijn omdat ze beiden op één of andere manier verwikkeld zijn in criminaliteit, maar zoeken elkaar steeds op, met passionele gevolgen. De sfeer die Marini op die manier neerzet komt heel sterk over. Het verhaal wordt ook goed opgebouwd.

Enerzijds met een begin dat er stevig invliegt, om dan even terug te gaan en het verhaal van Caprice, Terry en alle problemen waar hij inzit op te bouwen. Het is een echt gangsterverhaal en ondanks dat er in het gangstergenre veel clichés zitten, en die hier en daar ook wel in de strip te bespeuren zijn, weet Marini enkele originele personages te creëren. Dat allemaal in een erotische Burlesque-sfeer, die heel goed weergegeven wordt en ook de passionele scènes tussen Caprice en Terry worden sterk uitgetekend.

Het eerste deel van Noir Burlesque is heel erg overtuigend. Marini weet met zijn typische tekenstijl een geweldige fifties-sfeer te creëren die zowel criminaliteit als erotiek uitstraalt. De personages zijn sterk, het verhaal heel erg goed. We zijn razend benieuwd naar het vervolg.

9/10