Comic Review: Nachtwacht #9 - De Machinegeest

Reeks: Nachtwacht

Pagina's: 32

ISBN: 9789002272165

De Nachtwacht is zonder twijfel één van Studio 100's best verkopende merken van de laatste jaren. De populariteit van de reeks lijkt voorlopig ook nog niet te stoppen. In december verschijnt alweer de dérde bioscoopfilm van Nachtwacht, en deze maand is er al het negende stripavontuur in de reeks.

Dat nieuwe stripavontuur valt met de deur in huis. De actie begint vrijwel meteen en de nauwe ontsnapping aan een nederlaag noopt de raad om een andere elf te sturen die hen kan helpen. Het is die elf die met haar vreemde bron van magie ervoor zorgt dat de Nachtwacht - onbedoeld weliswaar - nog meer gevaar loopt. Het is ondanks die uitleg niet zo een eng album voor jonge lezers. Het blijft allemaal tof, met kleine vlammetjes die opduiken en machinerie tot leven doen komen.

Zo verweeft het zichzelf nog met een miniverhaaltje van Cooper die een auto wil oplappen om aan Helena cadeau te doen. Het blijft dus tof en kleurrijk, en niet te eng. Ideaal voor het doelpubliek. Al moeten we zeggen dat het intitiële monster er wel heel cool uitziet en de harnassen die de magie van de andere elf betovert, is ook een leuk verhaalelement. Het wordt wel weer iets te gemakkelijk opgelost, maar dat is eigen aan de reeks die altijd maar 32 pagina's telt. Het moet dus snel gaan en soms is dat te gehaast, zoals nu.

Moesten we het recenseren als een strip voor volwassenen, zou de recensie en de conclusie anders zijn. Maar voor zijn doelpubliek blijft Nachtwacht als stripreeks een fijne, magische ervaring met hier en daar een eng element, zonder té eng te worden. Alweer een mooie toevoeging voor jonge lezertjes hun collectie.

7/10