Comic Review: Michel Vaillant - Legendes #1 - De Hel van Indianapolis

Reeks: Michel Vaillant - Legendes

Uitgeverij: Graton

Pagina's: 64

ISBN: 9782390600350

Prijs: €9,99

Racefans hebben met de Michel Vaillant comics sinds jaar en dag een goeie comics over racen en al het drama dat er zich rond afspeelt. Na de reeks kortverhalen, komt Graton met een nieuwe reeks: Michel Vaillant - Legendes. Over historische races en wat zich allemaal afspeelde in en rond het circuit.

Michel Vaillant is natuurlijk het ideale stripfiguur om door de historische races te laten waden en ons als lezer te laten ontdekken wat er zich allemaal afspeelde. Dit eerste nummer draait rond de legendarische Indy 500 van 1966 waar Vaillant aan meedoet. Het verhaal wordt stevig opgebouwd, met kwalificaties die spannend zijn tot een jonge vrouw die ze uit de nood helpen en haar rol in het verhaal rond de race tussen Graham Hill en Jim Clark zal spelen.

Het is een versie van de race die waarheid en fictie vermengd, maar op een goede manier. Er wordt een uitleg gegeven waarom de controversiële race liep zoals ze verliep. Een fictieve reden, maar het levert een goed verhaal op. Het enige minpunt aan dit avontuur is de mate van naïviteit die het personage van Vaillant met zich meedraagt. Voor de lezer is het langer duidelijk wat er aan de hand is. Vaillant wordt een beetje dommer gemaakt dan hij is. Los van dat feit is het gewoon een heel interessant verhaal op de achtergrond van een legendarische race, dat heel vlot wegleest.

Dit eerste nummer toont dat de Legendes-reeks met Michel Vaillant wel eens heel interessant kan worden. Het vermengt fictie en realiteit op een uitstekende manier en weet de adrenaline van de grote races uit de geschiedenis uitstekend op te wekken. Een sterk begin voor de reeks.

8,5/10