Comic Review: Michel Vaillant Korte Verhalen #1 - De Beginjaren

Reeks: Michel Vaillant

Uitgeverij: Dupuis

Pagina's: 64

ISBN: 9782390600312

Prijs: €8,99

Michel Vaillant is een stripfiguur dat al langer meegaat dan veel striplezers. In de jaren 50-60 verscheen de onverschrokken snelheidsracer in het Kuifje-magazine en dat ontsproot in een geheel eigen stripreeks. De kortverhalen van Jean Graton die in het Kuifjemagazine verschenen, zijn er nu in stripvorm.

Korte Verhalen, de beginjaren heet de reeks en het zal ongetwijfeld een portie nostalgie opleveren voor de wat oudere stripliefhebber die de publicaties in de jaren '60 nog heeft meegemaakt. Tegelijk is dat voor jongere fans van de Vaillaint comics een ideale manier om de origine van het personage te ontdekken. Er zitten een aantal kortverhalen in die de ongesneden, adrenaline-opwekkende tempo hebben van de huidige strips.

De kortverhalen zitten dus niet verlegen om actie. Het enige minpuntje voor de lezers die enkel de moderne Vaillaint-strips kennen zou kunnen zijn dat ze zich niet kunnen worstelen door de klassieke, heel erg drukke tekenstijl en de muren van tekst. Desondanks zijn het gewoon goede verhalen die de fundering hebben gelegd voor de hoofdreeks van de Vaillaint-strips. Echte fans krijgen naast goede verhalen ook duiding bij het tijdverloop en de geschiedenis van de strip. Dat geeft een extraatje en we kunnen Vaillant-fans dan ook niet anders dan deze strip aanraden.

Korte Verhalen, de beginjaren brengt de klassieke Michel Vaillant van de jaren '60 naar het moderne striptijdperk, maar wel geheel in de klassieke, drukke tekenstijl. Een nostalgische trip voor wie het las in Kuifje-Magazine, een leuke kennismaking met de origine van het personage voor wie de moderne strips leest.

8,5/10