Comic Review: Merel

Reeks: One Shot

Uitgeverij: Dupuis

Pagina's: 160

ISBN: 9789031440610

Prijs: €32,50

We mogen anno 2023 dan wel een moderne maatschappij zijn die al heel wat verdraagzamer is dan pakweg 50 jaar geleden, maar dat neemt niet weg dat in dorpjes hier en daar toch nog een engdenkende sfeer heerst waar iedereen mekaar kent en een roddel nooit ver weg is. Over dat alledaags leven schreef Clara Lodewick haar eerste verhaal.

Meer dorpsmentaliteit en kleingeestig als het verhaal van de iets oudere Merel kan het niet worden. In principe is het gewoon een goed menende, aardige vrouw met het hart op de juiste plaats, die met de lokale voetbalploeg al graag eens een pintje pakt. Populair ook. Maar wanneer ze een verkeerd grapje maakt, waar een seksuele connotatie kan aangehangen worden, gaat er al snel een roddel de ronde in het dorp dat ze met iedereen naar bed gaat die het haar vraagt. Dat ze de 'matras' van het dorp is, zoals dat al gezegd wordt. Het is een sterk geschreven verhaal met herkenbare personages die op en top Vlaams kunnen zijn. Het toont de kracht van een roddel, de pijn die woorden kunnen veroorzaken, en hoe mensen snel beïnvloedt worden in hun mening over iemand.

Je leeft als lezer zeker en vast mee met Merel, die eigenlijk gewoon een aardig persoon is. Dat wordt geïllustreerd wanneer een bende kinderen haar lastig valt en eentje wroeging krijgt en Merel hem onder haar hoede neemt. Ondanks alles. Dat je die sympathie als lezer kan krijgen voor Merel toont toch echt aan dat het prima schrijfwerk betreft .Tekenwerk ook, trouwens. Een simpele stijl met niet teveel kleuren op het juiste moment. Best een indrukwekkend debuut, want het is een herkenbaar, maar héél boeiend en vlotlezend verhaal.

Met Merel heeft Clara Lodewick haar debuut niet gemist. Het is heel makkelijk om een herkenbaar verhaal als dit helemaal te verprutsen en iets saai te brengen, maar het tegendeel is waar. Het verhaal rond Merel is heel erg boeiend en de enge dorpsmentaliteit komt schitterend over en het zit boordevol herkenbare personages. Een stripauteur om in de gaten te houden!

9/10