Comic Review: Lucky Luke door... #5 - Lekker Smeuïg

Reeks: Lucky Luke door...

Uitgeverij: Dupuis

ISBN: 9782884719537

Prijs: €8,99

Hommage-albums, waar een auteur en/of schrijver zijn versie mag geven van een bepaald strippersonage, zijn erg populair de laatste jaren. Suske en Wiske, Jommeke, Robbedoes en zoveel meer striphelden kregen al hommages. Zo ook Lucky Luke. Na vier hommages is het nu de beurt aan Ralf König om de hand te legen aan de populairste stripcowboy.

Ralf König maakt per direct een creatieve keuze om het verhaal te laten vertellen door twee cowboys die terugblikken op hun avonturen met Lucky Luke. Twee cowboys die de liefde delen. Mannen die op mekaar verliefd zijn, was in de tijd van de Cowboys een heikel thema. Hedendaagse problemen met dat onderwerp worden zelfs aangekaart in dit westernverhaal en in dat opzicht zitten er intelligente stukjes in. Maar bovenal blijft het een Lucky Luke-strip en zit er dus ook heel wat humor in. Veel humor komt door de interactie tussen het koppel dat het verhaal verteld en de jaloezie die doorschemert.

Ralf König doet dat goed, en zijn tekenstijl is een leuke stijl die clasht met de figuren van Lucky Luke. Daarnaast mengelt hij fictie en realiteit wat door mekaar. Uiteraard verschijnen er échte figuren uit de Far West van een paar honderd jaar geleden, en tegelijk bezorgd hij Lucky Luke een job voor Meneer Milka, die zijn chocolade naar Amerika wil brengen en daarvoor zijn specifieke koeien nodig heeft. Dat maakt het geheel bij momenten grappig en zorgt voor een enorm leuk verhaal dat heel vlot leest.

De strip heeft veel. Humor, maatschappijkritiek, mannenliefde, Meneer Milka en de leuke tekenstijl van Ralf König die een wat andere vibe aan Lucky Luke geeft. Een top-hommage.

9/10