Comic Review: Louisiana #2 - De Kleur van Bloed

Reeks: Louisiana

Uitgeverij: Dargaud

Pagina's: 56

ISBN: 9789085586135

Prijs: €8,50

De plantages in Amerika zijn één van de grootste schandalen in de Amerikaanse geschiedenis. Iedereen heeft wel weet van de katoenplantages waar de zwarte bevolking als slaven werkten en mishandeld werd op vele vlakken. Die verhalen worden vaak verteld, en nu ook in de reeks Lousiana, een driedelige stripreeks.

Het eerste verhaal ging over de tirannieke plantagehouder, maar nu die overleden is, gaat het in de tweede deel een andere richting uit. Nu leren we het verhaal van de dochter kennen. Dat gebeurt op een interessante manier, met haar moeder die op haar huwelijksdag haar de mantel uitveegt omdat haar zwarte vriendin bij haar is. Racisme viert hoogtij binnen de familie en plantagehouders in het algemeen en het verhaal is hard, maar realistisch voor die tijd. De relaties tussen verschillende personages wordt uitgediept en het zet dingen op die later in het verhaal uitwerking hebben.

De invloed van haar moeder en diens racisme wortelt diep wanneer ze zelf een zoon krijgt, die verliefd wordt op een zwart meisje dat op de plantage werkt. De hypocrisie in het racisme dat ze zelf uitdraagt, na de ervaringen met haar moeder is groot. Ze maakt beslissingen met grote gevolgen. De tijdssprongen in dit tweede deel zorgen voor heel veel verschillende vertakkingen van het verhaal in de familie en het is een page-turner van begin tot einde. Het derde deel wordt ongetwijfeld even interessant.

Louisiana moet nog aan zijn derde deel beginnen ,maar na twee schitterende delen kunnen we ons niet voorstellen dat het ook niet geweldig zal zijn. Dit verhaal is emotioneel, ontroerend, hard én schetst een correct tijdsbeeld van een wereld vol racisme en verboden interraciale liefdes.

9/10