Comic Review: Lefranc #32 - De Rechtvaardige Rechters

Reeks: Lefranc

Uitgeverij: Castermans

Pagina's: 56

ISBN: 9789030377146

Prijs: €8,99

Het is de maand van de spannende thrillers geweest. Dit keer niet de spannende spionethriller a la Blake en Mortimer, maar een crimi in de reeks van Lefranc. De Franse journalist weet altijd wel per toeval in grote zaken te tuimelen en dat is met het nieuwe avontuur De Rechtvaardige Rechters niet anders.

De Rechtvaardige Rechters zijn genoegzaam bekend. Het paneel van het bekende werk Lam Gods in de Sint-Baafs Kathedraal in Gent dat in de jaren '40 gestolen werd en vervangen werd door een kopie is de inspiratie voor dit verhaal. Het begint allemaal met dat kopie welke gestolen wordt, en hetzelfde gebeurd nadat er vervalsingen ontdekt worden in galerij in Parijs waar Lefranc aanwezig is. Die twee verhalen komen bij mekaar en zo belandt Lefranc in Gent. Zo geraakt hij dus verwikkeld in een verhaal van kunstvervalsing en diefstallen. Gesneden koek voor onderzoeksreporter Lefranc én de fans die zijn avonturen graag lezen. Want het is wel geheel in de stijl van het huis dat het verhaal wordt opgebouwd en verteld.

Het verhaal kent misschien een ietwat trage start, met heel wat kunstlessen - je leert iets in dit verhaal, - maar die kunsthistorische lessen voelen gelukkig niet geforceerd aan. Dat is in sommige strip die zoiets ook wel eens doen wél het geval. En wanneer het geforceerd of belerend overkomt, leidt het af van het verhaal. Dat doet het hier niet. Goed, Lefranc komt misschien iets té toevallig in contact met de zaak, maar na dat trage begin pikt het tempo op en valt er ook wat actie te rapen met enkele spannende momenten voor Lefranc. Spannend blijft het, en de afloop is bevredigend. Zo heb je eigenlijk wel het verhaal dat je wil en opnieuw een spannend avontuur in de Lefranc-reeks.

Men neemt iets met historische inslag en maakt er een spannend Lefranc-verhaal mee. Dat is typisch voor de reeks en de mysterieuze verdwijning van het originele paneel van de Rechtvaardige Rechters in 1941 blijft voer voor verhaal. Je leert iets, de strip lezen is een fijn tijdverdrijf, dus het is een geslaagd avontuur.

8/10