Comic Review: Jommeke #306 - Rubberman

Reeks: Jommeke

ISBN: 9789462107960

Is er een meer oer-Vlaamse strip dan Jommeke? Denk er maar even over na. ... ... ... .... Nee toch? Dacht ik al. Het blonde strooien dakje met zijn beste vriend, verstrooide professor en een plethora aan andere toffe personages beleven al meer dan driehonderd avonturen lang de zotste avonturen. Soms mag het dan iets minder groots zijn?

Want dat is wel meteen iets dat je kan zeggen van nummer 306. Het is nog steeds gek en zot, maar het is allemaal wat minder groots en avontuurlijk. Op een dag passeert Jommeke langs Gobelijn en ontdekt dat hij en een van zijn collega's een enorm speciaal rubber hebben ontwikkelt voor onderschoenzolen dat mensen meters hoog doet springen. Uiteraard trekt dat de verkeerde aandacht en wordt het idee gestolen.

Een Jommeke-verhaal is vaak simpel en in dat opzicht verschilt het niet veel van andere avonturen. Maar meestal is het wel iets avontuurlijker als dit. Bijna op het einde zitten we wel even in de jungle en probeert een krokodil de vrienden nog te doen schrikken, maar het is allemaal vrij simpel gehouden. Het leest natuurlijk ongelofelijk vlot, zoals steeds, en het is een fijn en snel intermezzo, maar het is allemaal wat minder als het gros van de Jommeke-avonturen.

Rubberman lijkt een avontuur te zijn dat snel bedacht moest worden. Het is héél simpel, heeft niet teveel inhoud en er worden niet veel personages gebruikt. Er zijn betere Jommeke-avonturen verschenen in de voorbije jaren. Het leest nog steeds vlot en snel, maar het mag iéts meer zijn.

6/10