Comic Review: Jommeke #304 - Het Probleem Gobelijn

Reeks: Jommeke

Pagina's: 48

ISBN: 9789462107854

Prijs: €6,50

Jommeke beleeft een goede maand, deze aprilmaand. De paashaas had twee nieuwe Jommeke-verhalen met zich mee. Enerzijds was er de geweldige parodie / hommage van Jelle de Beule en Thijs De Cloedt met Jommeke in de Knen én de Penarie, maar er is ook een verhaal in de reguliere reeks: Het Probleem Gobelijn.

Dit nieuwe Jommeke avontuur is een atypisch Jommeke-avontuur. Geen grootse belevenissen op exotische locaties, maar Zonnedorp dat hun status van 'Beste dorp om in te wonen' verliest, door de fratsen van Gobelijn. De echte fans herkennen de verwijzingen wel van de staarten tot het Kinderen Baas-album, maar eigenlijk is dit een Jommeke-verhaal dat echt niet zoveel om het lijf heeft. Zonnedorp wil zijn status als Beste Dorp om in te wonen terug winnen, en wil Gobelijn uit zijn laboratorium houden en schakelt de hulp van Jommeke in.

Het is best eens lollig om op sommige momenten Gobelijn oprecht uit zijn vel te zien springen, en hoe ze zijn labo in beslag nemen, maar eigenlijk is dit echt wel een minder boeiend Jommeke-verhaal, zeker omdat het labo van Professor Denkekop als Deus Ex Machina fungeert en ze op een pagina tijd het testen op dieren verleden tijd maken. De beoogde doelgroep van jonge lezertjes vindt het ongetwijfeld weer een lollig avontuur om te doorbladeren, maar het heeft opmerkelijk minder om het lijf dan vorige avonturen als 'De Sneeuwmaker', of de Atchoembloem.

Na een fenomenale parodie / hommage als 'In de Knel en de Penarie,' hadden we we meer verwacht van Jommeke. Echt slecht wordt het nooit, maar dit is toch één van de mindere avonturen in de reeks. De vorige twee avonturen waren echt goed, dit voelt als een gemakkelijke filler aan in de reeks. Hopelijk beleeft Jommeke de volgende keer een meer boeiend avontuur.

6/10