Comic Review: Jommeke #300 - De Plasticjagers

Reeks Jommeke

Uitgeverij: Ballon Media

Pagina's: 48

ISBN: 9789462107434

Prijs: €6,99

Eén van de meest populaire en langst lopende stripreeksen uit ons landje bereikt een mijlpaal. Je hebt de titel al gelezen, dus je weet best dat het gaat over de avonturier met het strooien dakje en zijn pratende papegaai. Jommeke beleeft zijn driehonderdste avontuur en dat is eentje die ingegeven is door een actueel probleem.

Nee, er is geen virusuitbraak in Zonnedorp, maar Jommeke vliegt in een luchtballon over Temse omdat er een straat naar hem vernoemd wordt en wanneer Flip de vleugels uitstrekt raakt hij verstrikt in een plastiek zakje. Het grote milieuthema over plastiek dus. Ideaal om een jong publiek iets bij te brengen en Jommeke en zijn vrienden zijn misschien wel de ideale rolmodellen. Al komen de eerste pagina's iets té droog en té belerend over. Dat zou de aandacht van de lezers kunnen verslappen, maar gelukkig weten ze daarna snel het gebruikelijke avontuur te combineren met dit probleem.

Gobelijn wordt immers ingeschakeld om het probleem op te lossen en daardoor zien we een aantal van zijn klassieke uitvindingen. De plastieken walvis speelt een grote rol, maar ook de vliegende ton en enkele andere dingetjes passeren de revue. Heel leuk voor de fans, en er wordt met Tromp en Jawadde - een duidelijke parodie - een nieuw boevenduo geïntroduceerd. Anatool is er ook wel, maar die dient slechts als enkele plaatjes 'comic relief'. Maar op die manier wordt er wel weer een vlot lezend en fijn Jommekes-album gebracht.

Het driehonderdste avontuur van Jommeke passeert dus niet zomaar. Ja, het is grappig en even luchtig en vlot zoals het altijd al was, maar er is ook een duidelijk maatschappelijk thema waarmee ze de jonge lezers iets willen bijbrengen. Het begint belerend, maar mondt toch uit in een geslaagd avontuur.

7,5/10