Comic Review: Jomme - De Haaienrots

Reeks: Een Hommage aan Jef Nys

Uitgeverij: Ballon Comics

ISBN: 9789462107618

Prijs: €8,50

Jef Nys is één van dé iconen uit het Vlaamse striplandschap en dus is het passend dat, net als andere klassiekers in het Vlaamse striplandschap, ook zijn reeks hommagealbums krijgt. Jommeke werd voor die avonturen 'Jomme' en het eerste en tweede nummer mochten Griffo en Steven Dupré hun versie brengen van Jacht op een voetbal en Paradijseiland. Nu is het de beurt aan Conz, met De Haaienrots.

De Haaienrots was het 93ste avontuur van Jommeke en wordt dus onder handen genomen door de scenarist/tekenaar die samen met Dupré ook al een gloednieuw avontuur voor Theofiel Boemerang maakte. Wat je hier net zoals in de strip Boemerang ziet, is dat Conz het familieavontuur toch een pak spannender kan maken. Dat komt enerzijds door hoe hij een avontuur vertelt, maar ook door zijn meer flitsende samenstelling van de plaatjes, de structuur er van en de expressies op de gezichten van de personages.

Jef Nys leverde destijds uiteraard een uitsteken avontuur af, maar Conz weet het zich helemaal eigen te maken en er een wat spannender avontuur van te maken zonder van het klassieke verhaal af te wijken. Zijn tekenstijl is ook heerlijk, en draagt bij tot het iets spannender maken van het geheel. Deze hommage is eentje die het avontuur naar een hoger niveau tilt, wat toch anders is dan bij de vorige twee hommages, waar het gewoon een vrij getrouwe vertelling was in een andere tekenstijl. Conz doet er dus toch nog iets anders mee, wat we alleen maar toejuichen.

Alle drie de hommages tot nog toe zijn schitterend, maar deze haaienrots van Conz is zonder meer de uitblinker tot nog toe. Het verhaal is spannender, de tekenstijl is de leukte tot nu toe en het leest als een sneltrein. Een gepaste hommage van een talentvol scenarist en tekenaar.

9/10