Comic Review: Jesse James

Reeks Jesse James

Pagina's: 56

ISBN: 9789462108646

Prijs: €9,99

De tijd van de Cowboys, The Far West, wordt wel eens geromantiseerd in films, strips en boeken. Het waren niet allemaal 'gunslinging heroes', het was gortig, grof, gewelddadig en what not. Nu en dan worden de verhalen wél straf gebracht, en vooral in de stripwereld. Deze maand ligt het verhaal van een legende in de winkel: Jesse James.

Jesse James is een echte Far West-legende en er zijn al boeken en films rond gemaakt. Denk maar aan de film met Brad Pitt met de te lange titel 'The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford'. Jesse James is een intrigerend figuur en vanaf het eerste moment brengt de strip zijn verhaal gewelddadig, snel en legt het de fundering voor zijn volwassen karakter. Hij verliest zijn vader en zint later op wraak. De manier waarop het in beeld wordt gebracht is visueel knap en de wraakgevoelens van Jesse James zijn voelbaar doorheen het medium van papier.

Het verhaal gaat pas écht van start wanneer hij de bende van Bloody Bill Anderson vervoegt. Als we dit verhaal moeten geloven, trokken James en de bende een spoor van vernieling en geweld door de Far West en werd hij snel gevreesd. Een levende legende zelfs. De strip boeit mateloos en brengt het verhaal van James sterk. Geen pagina - nee, geen paneeltje - verveelt. Knap geschreven, getekend, gewelddadig en alles behalve geromantiseerd. Niemand van nu was er toen bij, maar dit lijkt een realistische, razend interessante versie van zijn verhaal.

Jesse James is het onderwerp geweest van veel media, maar de strip is echt straf te noemen. Visueel zijn het heel knappe tekeningen en het verhaal kent geen onnodige of saaie momenten. Wie houdt van cowboys en The Far West, moét dit knappe verhaal in huis halen.

9/10