Comic Review: In de Schaduwen - Boek 1

Reeks: In de Schaduwen

Uitgeverij: Dupuis

Pagina's: 80

ISBN: 9789031439423

Prijs: €22,99

De Vrije Vlucht is misschien wel de comic-reeks met de beste verhalen, meest volwassen thema's en meest prachtige tekenstijlen. Een release van De Vrije Vlucht bespreken is bijna altijd een genot. Geweldige verhalen om te lezen. Wanneer Hubert in die reeks een boek uitbrengt, wrijven we ons al in de handen. Was dit terecht?

Hubert heeft voor Vrije Vlucht een tweedelig verhaal gemaakt dat heel erg aansluit bij thema's waar hij bekend voor staat. Fantasy, innerlijke demonen, familie, tragedie... Het wordt allemaal geserveerd in dit eerste deel van In De Schaduwen. Een voormalig aan lager wal geraakte ridder wordt door drie enge vrouwtjes benaderd een prinses te bevrijden. Klinkt vrij standaard, maar het wordt een donker sprookje met zware thema's en een heel duistere kant die een familielegende blootlegt die uit sterke fantasyromans kan komen.

Qua verhaal is In de Schaduwen dan ook fenomenaal. Een striproman van Hubert komt sowieso met bepaalde verwachtingen, maar dit verhaal neemt snel een sterke vlucht vooruit en brengt een familiegeschiedenis waar je meer van wil zien. En daarmee bedoel ik: dit kan verfilmd worden. Het doet wat aan als een sub-plot van The Witcher, vergezeld door heel straffe tekeningen en veel onderhuidse betekenissen zoals het kwaad dat in ieder schuilt, als je maar ver genoeg gedreven wordt. Dit eerste deel doet ons nu al verlekkeren naar het tweede deel.

De verwachtingen waren hoog. Een kwalitatieve reeks als De Vrije Vlucht-boeken en een straf stripmaker als Hubert aan de pen... dat schept hoge verwachtingen. Die verwachtingen werden stuk voor stuk ingelost. Een knap fantasy-verhaal dat erg duister wordt en diepere thema's met zich meedraagt. Een must-read.

9,5/10