Comic Review: Het Verhaal van Vlaanderen #2

Reeks: Het Verhaal van Vlaanderen

Pagina's: 120

ISBN: 9789002276446

Prijs: €29,99

Het verhaal van Vlaanderen is een grote hit. Tom Waes loodste ons in de serie door de geschiedenis die het Vlaamse landschap gevormd heeft tot wat ze is, en afgelopen december verscheen het eerste album van de tweedelige stripreeks. Slaagt het tweede album er ook in de geschiedenis van Vlaanderen mooi op papier te brengen?

We pikken in tijdens de zestiende eeuw. Wanneer Luther en zijn 95 stellingen de kerk en zijn werking aankaartte. In dit tweede album zit meteen meer tempo en brutaliteit, omdat je hier in de beschaving inpikt, waar het eerste begon in de prehistorie. Opnieuw wordt elk thema duidelijk en met niet tevéél pagina's gebracht. Van de Lutherse teksten evolueert het naar de beeldenstorm en uiteindelijk worden er sprongen gemaakt via burgeroorlogen, naar hoe de Nederlanden gevormd werden. De geschiedenis, maar dan op een heel interessante en licht verteerbare manier gebracht. Zonder er humor in te brengen, want dat zou de thema's geen eer aan doen. En toch is het geschikt voor jonge lezers, omdat de tekenstijl - die best mooi is - het geheel wat verlicht en het een heel erg educatief tweede album is, net als het eerste.

De rest van de geschiedenis wordt in dit tweede deel gebracht, inclusief wereldoorlogen, maar eerst krijgen we de échte vorming van het huidige België voorgeschoteld. Daar gaat Franse bezetting en Napoleon aan vooraf, die huisnummers en meer naar ons Vlaanderen brachten, maar net als het eerste deel, leest ook dit tweede deel enorm vlot. Het enige minpuntje is dat het tweede deel, na de vorming van België, de rest snel afhaspelt. De twee Wereldoorlogen gaan er wel heel vlot door en er wordt niet zoveel over gezegd als bijvoorbeeld het koloniaal verleden, wat wel sterk in beeld wordt gebracht en toch enkele dingen toont die het grote publiek misschien niet gaat weten. Opnieuw: leerrijk, zonder een belerend vingertje op te steken.

Het Verhaal van Vlaanderen is niet alleen een uitstekende televisiereeks gepresenteerd door Tom Waes, maar dus ook een uitstekend tweedelige stripreeks. De lijvige albums brengen de geschiedenis op een leerrijke, leuke, en knap getekende manier.

9/10