Comic Review: Het Verhaal van Vlaanderen #1

Reeks: Het Verhaal van Vlaanderen

Pagina's: 128

ISBN: 9789002276439

Prijs: €29,99

Het Verhaal van Vlaanderen is er eentje met een heel rijke historiek, ondanks de beperkte oppervlakte van het Vlaamse grondgebied. Tom Waes maakte met Het Verhaal van Vlaanderen een interessante human interest-reeks, en nu is die reeks omgevormd tot een meerdelige striproman. Het eerste deel ligt deze maand in de rekken.

Het verhaal van Vlaanderen wordt wel van heel in den beginne verteld. Van in de tijd van de Homo Sapiens en de Neanderthaler. Daar wordt best snel doorgegaan, tot we in een meer beschaafde wereld terechtkomen. In dit eerste boek passeren de prehistorie, de Romeinen, de Middeleeuwen... tot de Bourgondiërs. Het is best interessant hoe gebonden, maar tegelijk uitgebreid de historie van Vlaanderen aan bod komt. Er zit genoeg in om interessant te zijn, mét hier en daar wat humor en tegelijk is het leerrijk genoeg.

Een heel toffe strip dus om leerrij kennis te maken met de geschiedenis van Vlaanderen. De tekenstijl is simpel gehouden, om het leerrijke van de teksten te mixen met een simpele tekenstijl, waardoor het allemaal makkelijk te verteren is, en je jonge lezers ook meekrijgt. Moest er een zeer gedetailleerd en realistische tekenstijl gepaard gaan met deze comic, was het voor jonge lezers minder interessant. Dat is dus een goede keuze van de tekenaar en auteur, waardoor het een boeiend eerste boek geworden is.

De televisiereeks Het Verhaal van Vlaanderen was een succes en dat is nu niet anders met deze comic. Althans als we het over kwaliteit hebben. Het is goed omgevormd naar een interessant stripverhaal met leuke visuals en hier en daar wat humor.

8,5/10