Comic Review: Het Fortuin van de Winczlavs #1 - Vanko 1848

Reeks: Het Fortuin van de Winczlavs

Uitgeverij: Dupuis

Pagina's: 56

ISBN: 9789031439096

Prijs: €8,50

Sommige stripreeksen gaan eindeloos voort, maar de laatste jaren proberen schrijvers van gevestigde stripreeksen andere dingen te doen met hun figuren. Nu ga je jezelf afvragen wat dat in godsnaam te maken heeft met de nieuwe reeks Het Fortuin van de Winczlavs. Wel, het is een duik in het verleden van de voorouders van een bekend stripfiguur: Largo Winch.

Winczlav, Winch... je hoort het wel. Een balkannaam die ge'amerikaniseerd' is. Hoe dat komt? Dat komen we te weten in deze nieuwe reeks die een drieluik hoort te zijn. We leren de 25-jarige dokter Vanko Winczlav kennen die met het verzet strijd tegen de Turkse bezetter. Het is een eerste nummer waarvan het avontuur als een sneltrein gaat. Van de ontsnapping uit Montenegro naar het 'vrije' Amerika waar alles hem voor de wind lijkt te gaan. Tot dat het hem natuurlijk niet meer voor de wind gaat.

Het verhaal is boeiend, snel, neemt sprongen in de tijd en we zien één van Largo zijn voorouders een gelukkige en moeilijke tijd beleven in één avontuur. De personages, gaande van Vanko tot zijn vrouw en schoonfamilie, worden uitstekend neergezet en het goede avontuur wordt vergezeld van knappe tekeningen, maar van Berthet hadden we natuurlijk niets anders verwacht. Dit eerste van wat drie nummers zouden moeten worden, gaat als een sneltrein voort en er is geen plaatje dat verveelt. We kunnen al niet meer wachten op het vervolg.

Het Fortuin van de Winczlavs moet ons een inkijk geven in de geschiedenis van Winch' voorouders en dat is een boeiende voorgeschiedenis. Het verhaal en zijn personages sleept je meteen mee en doet je uitkijken naar het vervolg. Een geslaagde nevenstap in de geschiedenis van de Winch/Winczlav-familie.

8/10