Comic Review: Heden Verse Vis - En Route!

Reeks Heden Verse Vis

Pagina's: 64

ISBN:9789002275401

Prijs: €19,99

Marc Legendre en Charel Cambré zijn alles behalve onbekenden in het Belgische striplandschap. Op dit moment hebben ze het fenomenale Amoras onder hun hoede, waar zopas nog een nieuw verhaal in de reeks van verscheen, maar de mannen zijn ook bekend van onder meer Biebel, Jump, De Kampioenen van Albion en veel meer. Maar een strip over henzelf? That's a first.

Het avontuur begint op een terrasje waar ze aan het wachten zijn op de start van hun signeersessie in een stripwinkeltje. Vanaf het eerste moment is het duidelijk dat Legendre en Cambré vooral met zichzelf lachen. Niemand is in hun geïnteresseerd, niemand herkent hen en ze krijgen geen erkenning. Behalve dan die ene superfan die duizend verzoekjes heeft. Dat resulteert in een roadtrip naar Spanje om te brainstormen over iets nieuw. Die roadtrip is vooral doorspekt met leuke ontmoetingen en toffe humor en een enorme dosis aan zelfrelativering.

Ook zijn ze zo slim om met callbacks te werken. Een groepje vluchtelingen dat een lift wou naar England komen ze overal tegen en een kritische strip recensent ook. Dat zijn fijne momentjes in een avontuur dat een heerlijk ongedwongen sfeertje uitstraalt. Nu moeten we zeggen dat het naar het einde toe er misschien net teveel mopjes en zelfrelativering over zichzelf aan te pas komen. Waar het in het begin leuk en ongedwongen was, zijn er op het einde enkele mopjes ingeschoenlepeld. Desalniettemin is het een enorm fijn avontuur en kijken wij alvast uit naar het tweede avontuur.

Heden Verse Vis een avontuurlijke, humoristische strip over twee stripauteurs die duidelijk met zichzelf kunnen lachen. Het zorgt voor een leuk roadtripstrip die uitmondt in Spanje waar het volgenden nummer zich wellicht helemaal zal afspelen. Een ideaal album om de zomer mee in te zetten.

9/10