Comic Review: F.C. De Kampioenen #121 - De Prehistorische Kampioenen

Reeks: F.C. De Kampioenen

Pagina's: 32

ISBN: 9789002275449

F.C. De Kampioenen krijg je niet kapot. De oer-Vlaamse reeks blijft scoren met al zijn herhalingen en de stripreeks zit nu al aan meer dan honderdtwintig avonturen en het eind lijkt nog niet in zicht. In strips kan alles. Zo moesten we in het echte leven afscheid nemen van Johny Voners, de acteur die Xavier gestalte geeft. In de strips moet dan niét.

Het zijn dan ook de Xaverianen die de hoofdrol spelen in den nieuwe strip. Altijd tof om de op Xavier zijn DNA gebaseerde buitenaardse wezentjes te zien en deze keer is hun voorraad DNA op. Ze willen naar aarde reizen om DNA van Xavier 'af te tappen,' maar belandden in de prehistorie. Dat levert leuke scènes op, want de Xaverianen stoten op de kampioenen hun prehistorische voorouders. Leuk dat de schrijver ieder personage zijn eigen prehistorische rol heeft gegeven en dat de Kampioenen hun voorouders een aantal dingen uitvinden.

De worst in varkensdarmen bijvoorbeeld, of Fernand die terloops het wiel en een voetbal uitvindt, en Pol die het voetbalspel uitvindt. Allemaal leuke elementen die naar goede traditie een vlot te lezen, tof en niet te ingewikkeld verhaal opleveren. De zoektocht naar Xavier's DNA is wel niet zo een grote factor in het verhaal, wat wel wat vreemd is, aangezien dat de hele opzet is om naar de prehistorie af te reizen. Ondanks het gebrek aan focus is het een fijn verhaal met een unieke opvatting van De Kampioenen.

De Kampioenen in prehistorische setting levert een leuk en fijn verhaaltje op. Er wordt wel vergeten dat het om de Xaverianen gaat die DNA nodig hebben van Xavier, maar dat doet de leespret niet teniet. Wie fan is van de stripreeks gaat ook deze weer met véél plezier lezen.

7/10