Comic Review: Duizend Bommen en Granaten! - Scheldwoordenboek van Haddock

Reeks: Standalone

Uitgeverij: Casterman

Pagina's: 96

ISBN: 9789030377214

Prijs: €19,99

Kuifje is toch wel één van de meest geliefde en bekende stripfiguren die er zijn. Hergé creeërde met Kuifje iets iconisch en dat leverde naast strips en een animatiereeks zelfs een heuse animated Hollywoodfilm op, onder leiding van grootmeester Steven Spielberg. Ook Kapitein Haddock zat in die Hollywoodfilm, hoe kan het ook anders?

Kapitein Haddock is immers een iconisch figuur uit de Kuifje-strips. De immer vloekende kapitein is een woordmeester wanneer het aankomt op beledigingen en dat beseft men maar al te goed. Met Duizend Bommen en Granaten - Het Scheldwoordenboek van Haddock krijgt de goede man een boekje gewijd aan zijn creatieve scheldwoorden. Een boekje dat er om te beginnen al heel erg knap uitziet. Fijne kaft, stoffen kant... Qua design een Casterman-meesterwerkje. Eentje voor de verzamelaars ook, door het knappe design, maar ook door wat het is.

Het is immers geen echte strip, maar een heus woordenboek van scheldwoorden, gebruikt door Haddock gedurende de 15 strips waarin hij opduikt. Toegegeven: dat hij veel scheldt, weet elke striplezers. Maar dankzij dit boekje ga je ook weten wat voor een creatieve meester hij is als het op beledigingen aankomt. Het boekje zit leuk in mekaar, met zijn scheldwoorden uitgelegd, vaak vergezeld van een frame uit één van de strips waarin hij vloekt. Het is een opmerkelijk boekje dat je de kunst van het schelden doet appreciëren, en eentje die echte verzamelaars in hun kast willen hebben staan.

Het Scheldwoordenboek van Haddock is een meesterwerkje geworden dat een stripliefhebber in zijn bezit wil hebben. Een uniek naslagwerk van alle creatieve beledigingen die uit de Kapitein zijn pijp-gevulde mond kwamen gestroomd tijdens vijftien heerlijke Kuifje-avonturen. Een must-have.

9/10