Comic Review: Don Vega

Reeks: One-shot

Pagina's: 96

ISBN: 9789462106604

Prijs: €22,99

Zorro, het is één van reeksen waar mijn generatie is mee opgegroeid. Je had al de zwart-witte reeks van Disney in de jaren '50-'60, maar in de jaren '90 was er een nieuwe reeks die we allemaal bekeken. Er verschenen tussendoor nog enkele films met Antonio Banderas en zo bleef Zorro een verhaal dat bleef verteld worden. Nu ook in deze nieuwe comic van Pierre Alaray.

In dit nieuwe verhaal is Zorro al een mythe geworden. Een figuur dat al jaren en jaren niet meer gezien is. Het volk wordt onderdrukt en gronden worden geclaimed en doorverkocht. Het volk verzet zich door een kap op te zetten en zich voor te doen als de mythische Zorro. Dat levert een interessant verhaal op dat in het begin vrij traag gaat, maar zijn best doet om de personages te 'zetten' en de boeren van het dorp te schetsen als een groep die hevig leunt op de mythe van Zorro.

Maar wanneer Zorro écht opduikt, gaat het verhaal opeens als een sneltrein en is de actie non-stop. Al wordt het verhaal daarbij zéker niet vergeten. Het verhaal heeft nog enkele verrassingen in petto en toont dat de man 'Zorro' al héél lang meegaat en nog lang zal meegaan. De actie wordt prima in beeld gebracht en de Zorro die we hier zien is dan wel iets minder genadig, hij is even sluw en behendig als de Zorro die we kennen van televisie en film. Ook het einde is heel erg cool, en sluit een verhaal af dat absoluut top is.

Don Vega is een straf Zorro-verhaal. Pierre Alaray heeft een uniek verhaal gecreëerd dat heerlijk leest en een sterke combinatie van verhaal en actie bezit. Ook de tekenstijl is top, wat van deze strip eentje maakt die de liefhebbers niet mogen missen.

9/10