Comic Review: De Tamboer van Borodino

Reeks: One Shot

Uitgeverij: Le Lombard

Pagina's: 152

ISBN: 99789064218361

Prijs: €29,99

Er vallen nog veel verhalen te rapen in de geschiedenis die de mensheid rijp is. De veldslagen onder Napoleon zijn zulke gebeurtenissen die veel verhalen kunnen voortspruiten. De slag van Borodino bijvoorbeeld, waar Simon Spruyt zijn inspiratie haalde om het verhaal te vertellen van een wondermooie tamboer...

Het is een oude Rus die meewarend zijn verhaal doet van een avontuur waar hij zelf deel van uitmaakte. De vertellen neemt ons mee naar de slag van Borodino en een tamboer met een engelengezicht die de interesse wekt van iedereen die hem ziet. De manier waarop Simon Spruyt het verhaal verteld is interessant. De tamboer is immers een hoofdpersonage zonder een hoofdpersonage te zijn. Hij is er, trommelt wat maar heeft geen grote acties in zijn mars die de boel beïnvloeden

.

De tamboer maakt zijn impact door zijn engelachtig uiterlijk. Iedereen, tot de grootste veldmaarschalken, wordt door zijn engelengezicht betoverd. De tamboer loopt mee in de oorlog en wordt beschermd door jan en alleman. Met dat bijzonder verhaal komen ook bijzondere tekeningen. De visuele stijl, ook getekend door Simon Spruyt, is apart, niet vaak gezien maar vooral heel erg mooi. Grote, ruwe tekeningen die haast doen denken aan aquarellen maar een lust zijn voor het oog. Het verhaal telt ruim 150 pagina's, maar je bladert er zo vlot door omwille van het vlotte verhaal en de knappe tekeningen dat het een genot is om dit lijvig avontuur te lezen.

De Tamboer van Borodino heeft al wat prijzen gewonnen omwille van zijn sterk verhaal en zijn knappe visuele stijl en wanneer we het verhaal zelf onder ogen kregen, konden we alleen maar beamen dat de prijzen verdiend zijn. Een absolute aanrader.

9/10