Comic Review: De Rode Ridder #276 - Het Einde van Alles

Reeks: De Rode Ridder

Pagina's: 32

ISBN: 9789002275371

De Saga rond Allis en de Rode Ridder en daarbij de opvolging van Magiër Merlijn loopt nu al een tijdje en leek naar een hoogtepunt te groeien tijdens de voorbije avonturen. Het Einde van Alles is een onheilspellende titel voor dit Rode Ridder-avontuur. Is het dat ook, of is het een misleidende titel?

In het avontuur De Bastaard leerden we dat Mordred iemands moeder verkracht had, en nu hij volwassen is, wraak zoekt. Daar gaat het verhaal meteen mee verder en de toon van het verhaal wordt in de eerste pagina's al gezet met de moord op Mordred. Er vallen veel doden in dit avontuur en daarmee is de titel alles behalve misleidende. Op het einde van dit avontuur ga je jezelf als lezer afvragen hoe het nu verder moet en wat er zal gebeuren met Johan. Op zich is dat een goede cliffhanger, maar de reis daarnaartoe is wat minder.

De doden volgen zich in sneltempo op en Gwion, de bastaard, lijkt de Deus Ex Machina van Bahaal. Op zich wordt er niets of niemand gespaard en is dat meestal iets goed voor een verhaal, maar het gaat allemaal wat te makkelijk voor Gwion, zeker als je weet wat Allis en de Rode Ridder allemaal al overwonnen hebben in de voorbije ruim twintig avonturen. Dat doet wel iets af van de opbouw waar de scenaristen voor gezorgd hebben. Geen episch gevecht, geen tot weinig weerstand. Het... gebeurd gewoon allemaal. Op zich allemaal goede verhaalmechanieken, maar het gaat te snel en is te simplistisch. Hopelijk herpakt de Rode Ridder zich tijdens de volgende cyclus.

De Rode Ridder kende met de cyclus rond het verhaal van Allis een hele goede stroom aan verhalen, maar dat eindigt abrupt en het laat je als lezer niet achter met een gevoel van voldoening. Hopelijk wordt dat goedgemaakt in de volgende cyclus.

6/10