Comic Review: De Robbedoesvrienden #1 - Een Robbedoesvriend is moedig en eerlijk

Reeks: De Robbedoesvrienden

Uitgeverij: Dupuis

Pagina's: 64

ISBN: 9789031440689

Prijs: €9,99

Robbedoes gaat als stripfiguur al héél lang mee. Hij maakte zijn debuut in 1938 en dat wil zeggen dat het figuurtje gelezen werd tijdens de tweede wereldoorlog. In deze nieuwe trilogie, de Robbedoesvrienden, gaat het over die periode, want het is gebaseerd op waargebeurde verhalen. Hoe een groepje Robbedoesfans de Duitsers een hak willen zetten.

Alles begint met een teleurgestelde jongen, die het nieuwe Robbedoesblad van die week wil kopen, maar het niet kan vinden. De Duitsers hebben de verkoop van Robbedoes verboden, en dat zet kwaad bloed bij Flup en zijn vrienden. Een vrij banale opzet, maar wel echt gebeurd en het zet een reeks gebeurtenissen in gang die geïnspireerd zijn door de erecode die het blad Robbedoes eens publiceerde. Het toont de culturele invloed van Robbedoes en de zes Robbedoesvrienden krijgen elk hun moment in de spotlights.

Het verhaal wordt degelijk verteld, met elke Robbedoesvriend wiens verhaal we beter leren kennen. Het zou kunnen betekenen dat het verhaal wat van de hak op de tak springt, maar niets is minder waar. Het verhaal blijft samenhangen en er is plaats voor zowel een lach en een traan. Het verhaal wordt bijwijlen zwaar, maar het blijft toch op de juiste momenten een luchtig dingetje implementeren. Het is wel razend interessant van begin tot eind, en dat het een trilogie wordt, maakt het des te interessanter, want dat betekent dat het verhaal nog veel in petto heeft.

Een Echte Robbedoesvriend is Moedig en Eerlijk is een prima start van een trilogie die heerlijk interessant lijkt te worden. Het op waargebeurde feiten gebaseerde verhaal wordt sterk gebracht en is sterk getekend. Een interessante toevoeging aan het Robbedoes-universum.

8/10