Comic Review: De Odyssee van Fenyx

Reeks: Immortals Fenyx Rising

Pagina's: 64

ISBN: 9789462108257

Prijs: €9,50

Videogames zijn altijd al een bron van inspiratie geweest voor strips en films. Films gebaseerd op videogames zijn helaas vaak niet erg goed, maar strips vallen meestal heel erg mee. Nu is het één van de verrassingen van het afgelopen jaar dat in een strip gegoten wordt: Immortals Fenyx Rising. De game was héél erg goed, leuk en grappig. Geldt dat voor de strip ook, of voegt het weinig toe?

De Odyssee van Fenyx is géén 1 op 1 vertelling van de videogame. Het neemt bekende personages uit de game zoals Fenyx, Zeus en Tantalus mee doorheen een ander avontuur. Fenyx en Zeus leven niet bepaald op goede voet, maar Fenyx krijgt op een dag bezoek van Zeus die haar uitnodigt voor een banket dat Tantalus organiseert. Niet zonder bijbedoelingen, want zij moet uitvissen of Tantalus de Gouden Automaat, de hond, heeft gestolen. Net als de game duikt de strip dus diep in de Griekse Mythologie, maar er zijn ook verschillen.

Zo is de wereld waarin we dit verhaal beleven iets beperkter en is Fenyx een iets sterker figuur. Net als de game is de strip heel erg kleurrijk, vlot en amusant om lezen, maar ontbreekt er toch de humor die de game wel heel erg typeert. Dat makt de strip niet minder goed. Het is een leuk verhaal op zich en zelfs eentje dat een enorm lugubere twist krijgt. Zulke dingen zag je ook in de game, maar hier wordt dat met een andere toon gebracht. Desalniettemin is het een heel genietbare strip en zijn er redenen om uit te kijken naar het tweede deel, want dat komt er aan.

De eerste strip, van twee, is een meevaller. Immortals Fenyx Rising was een enorm coole, toffe, grappige game en de strip weet de geest van de game op bepaalde vlakken heel goed over te brengen. Het heeft zijn eigen verhaal, maar het is het waard om uit te kijken naar het tweede deel.

8/10