Comic Review: De Marsupilami door... - Het Humboldtdier

Reeks: One shot

Uitgeverij: Dupuis

Pagina's: 64

ISBN: 9789031440245

Prijs: €9,99

De vrolijke geel-zwarte Marsupilami die in de Robbedoes-strips verscheen en zijn geheel eigen stripreeks kreeg, krijgt in navolging van Robbedoes ook een hommage-album van de hand van Flix. Hij schreef het geweldige Robbedoes in Berlijn en brengt nu een origine-verhaal van de Marsupilami.

Alexander van Humboldt, een ontdekkinsreiziger die écht bestaan heeft, is het vehikel voor de ontdekking van de Marsupilami. We gaan helemaal terug tot 1801 in Zuid-Amerika en zien de ontdekking van de Marsupilami. Zijn ondeugende en soms agressieve aard komt meteen terug en de lezer herkent de persoonlijkheid van het bijzondere dier meteen. Het origine-verhaal is niet te moeilijk gemaakt, maar goed en to the point-genoeg om het interessant te maken. Net zoals zijn ondeugende en soms agressieve aard in de verf wordt gezet, komt ook de Marsupilami zijn vriendelijke aard naar boven, wanneer hij in 1931 wordt ontdekt in een doos - waarom hij zolang leeft komen we helaas niet te weten - en sluit hij een vriendschap met een jong meisje.

1931 in Berlijn - Flix houdt blijkbaar van die setting - en dus weet je in welke periode van de geschiedenis we zitten. Die periode wordt minimaal gebruikt en dat is de juiste keuze. Het is een setting, meer niet. Er wordt niet teveel stilgestaan bij de geschiedenis en de focus blijft op de Marsupilami en zijn verloren eieren die Mimi ondertussen probeert terug te vinden. Er zit veel humor in, ontroerende momenten én ondeugende gebeurtenissen die we allemaal graag terugzien van de Marsupilami. Dat maakt van deze hommage eentje die duidelijk weet waar hij mee bezig is en een accuraat en interessant verhaal rond het bijzondere dier brengt.

Na een uitstekend verhaal rond Robbedoes in Berlijn, keert Flix terug naar Berlijn met de Marsupilami. Het is een uitstekend verhaal geworden dat de aspecten van de Marsupilami zijn persoonlijkheid goed in de verf zet. Flix weet wat hij doet, en dat is alweer een geweldig verhaal brengen.

8,5/10