Comic Review: De Kronieken van Amoras - De Zaak Sus Antigoon #1

Reeks: De kronieken van Amoras

Pagina's: 48

ISBN: 9789002270772

Prijs: €7,99

De Kronieken van Amoras is terug! De reeks rond de personages uit Suske en Wiske op maat van volwassen lezers bracht al geweldige avonturen met zich mee. De eerste strips brachten De Zaak Krimson en daarna waren het enkele losse coole avonturen, maar nu is er opnieuw een zaak. De Zaak Sus Antigoon. Is dit opnieuw een geweldig achtergrondverhaal van een klassiek personage?

Sus Antigoon kennen de echte Suske en Wiske-fans wel. Een iconisch personage, en dat wordt nu uitgediept. Het begint rustig met Suske en Wiske die aan de oevers van de schelde mijmeren over Suske zijn voorvader, maar wanneer ze weggaan en een ongeluk krijgen, hebben ze dezelfde droom wanneer ze in coma liggen. Over de jonge jaren van Sus Antigoon als piraat op een schip. Een avontuur hevig geïnspireerd door Pirates of the Caribbean. Jack Sparrow komt in het heden zelfs ter spraken en Sidonia, Lambik en Jerom zien we op een bepaald moment de bioscoop uitkomen wanneer ze PoTC gezien hebben. En het avontuur zelf draagt die sfeer weg. Een enorm cool avontuur.

Misschien ben ik als recensent wat bevooroordeeld als hevige piraten-fanaat, maar de actie, de setting, de personages... Het is allemaal heel cool gedaan. Het is ook een mysterie waarom Suske en Wiske dezelfde droom hebben, en wanneer Suske opduikt en Sus denkt dat hij zichzelf ziet, levert dat ook nog eens hilarische taferelen op. Het eerste avontuur in de Zaak Sus Antigoon is dus een totaalpakket te noemen, dat boeit van de eerste tot de laatste pagina.

De Amoras-strips, die gericht zijn op de oudere Suske en Wiske-fan, boeien élke keer weer en ook met dit eerste deel in de Zaak Sus Antigoon lijkt de reeks weer een uitstekende start te nemen. Het is avontuurlijk, cool, de personages zijn prima en de geschiedenis van Franciscus Antigoon wordt uitstekend uitgediept.

9/10