Comic Review: De Kiekeboes - Vier Door Derden

Reeks: De Kiekeboes

Pagina's: 56

ISBN: 9789002271502

De Kiekeboes zijn ook weer van de partij in de nieuwe lading strips die Standaard Uitgeverij op de stripliefhebber afvuurt in september. Deze maand geen nieuw avontuur in de reguliere reeks, maar zoals wel meerdere reeksen de dag van vandaag, krijgen ook De Kiekeboes een heus hommagealbum waar verschillende tekenaars hun visie op de familie mogen geven.

Er zit heel wat diversiteit in de tekenaars die hun ding mogen doen. NietNuLaura, Cambré en Legendre, Luc Morjaeu en tenslotte Jan Bosschaert en Steve van Bael komen elk met hun eigen verhaal en eigen tekenstijl voor De Kiekeboes en het resultaat mag er zijn. NietNuLaura haar schreeuwerige tekenstijl past misschien niet écht bij De Kiekeboes, maar het verhaaltje waar veel moderne dingen als sociale media, OnlyFans en TikTok worden geïntegreerd mag er wel zijn. Elk verhaal heeft zijn eigen leuke dingen, maar Cambré en Legendre schieten wel de hoofdvogel af met hun verhaal waar ze weer spotten met zichzelf en een referentie geven naar hun nieuwste comic 'Heden Verse Vis'.

De tekenstijl complimenteert de personages en leest gewoon het vlotst weg. Maar ook Bosschaert en Van Bael verrassen met hun verhaal waar Lambik een grote rol in speelt en zij het historische mengen met De Kiekeboes. Luc Morjaeu aan de andere kant houdt het heel simpel met een verhaal over Marcel die gaat babysitten op de hond van Goegebuer. Simpel verhaaltje, maar dat levert een mooie mix op met de andere verhalen.

Dit hommage-album voor De Kiekeboes mag er echt wel wezen. Er werd gekozen voor een verscheidenheid aan tekenaars die elk een heel andere stijl hebben en elk hun best doen een tof verhaal te brengen, wat ook wel lukt. Een hommage die De Kiekeboes alle eer aan doen.

9/10