Comic Review: De Kiekeboes #162 - Kind Van de Rekening

Reeks: De Kiekeboes

ISBN: 9789002275159

De Kiekeboes staan bekend om hun spannendere, volwassenere verhalen, maar niet zo vaak is het gegrond in realistische verhalen die op de achtergrond staan van die spannende avonturen en toevalligheden waarin Marcel Kiekeboe rolt. In dit nieuwste avontuur is dat wél het geval en gaat het zelfs om een zeer actueel onderwerp.

Adoptiezwendel is het onderwerp, maar ook onterechte uitwijzingen van kinderen die hier geboren worden, maar na tien jaar zonder pardon naar het geboorteland worden uitgewezen, terwijl ze er nooit geweest zijn. Dat is onlangs hier nog gebeurd, en is één van de onderwerpen in dit nieuwe avontuur. Het begint met Goegebeur die na jaren toch een 'kind' kan adopteren, wat een bijna volwassen tiener blijkt te zijn. Vandaaruit rolt Marcel Kiekeboe weer in een onwaarschijnlijk verhaal, dat via zijn baas loopt, die ook een kind wil adopteren voor zijn vrouw. Dat levert toch weer een intrigerend en spannend verhaal op.

Al zijn er ook zeker en vast mindere punten. De benaming van de buitenlandse personages bijvoorbeeld. Twiks, Snikkers, Tsétsémel... Anno 2022 kan daar wel eens hevige kritiek op komen. Wat ons betreft is het grappig en past het in de stijl van Merho, maar ongetwijfeld zullen er stemmen zijn die dit moeten bekritiseren. Misschien een minder slimme beslissing. Dat neemt niet weg dat het verhaal gewoonweg leuk en goed is. Een typisch Kiekeboe-verhaal, maar nu dus met een sterke, realistische grondslag.

Dit verhaal entertaint, bevat humor, serieuze onderwerpen en er is toch ook wel serieuze maatschappijkritiek op de uitwijzing van kinderen die hun land van origine eigenlijk nooit bezocht of gezien hebben. Spannend, sterk, soms grappig... Een klassieker in wording.

8,5/10