Comic Review: De Kiekeboes #161 - Dood Wakker Worden

Reeks: De Kiekeboes

ISBN: 9789002275142

De Kiekeboes dendert ook onverminderd voort. Het is de stripfamilie met de meest waanzinnige en complexe avonturen en ook de laatste avonturen waren van vrij hoog niveau. Weinig stripauteurs die zo'n consistente kwaliteit brengen als Merho. Flikt hij het opnieuw met Dood Wakker Worden?

Een toevallige ontmoeten van Fanny met een jongen, een nieuwe keuken en een winnend lottoticket van een half miljoen euro en een handvol vampiers zijn de ingrediënten voor een nieuw De Kiekeboes-avontuur. Door enkele enorme toevallen nadat hun nieuwe keuken gestolen wordt die het kookboek met een winnend lottoticket bevat, belandden ze in hetzelfde gebied als Fanny en haar nieuwe vriend en vampiers die we kennen uit meerdere eerdere De Kiekeboes-verhalen. In dat opzicht is het ook een feest van herkenning en een tof avontuur voor lezers die al langer fan zijn van de reeks.

Zoals altijd is het allemaal héél avontuurlijk, al stopt Merho ook altijd een beetje maatschappijkritiek in zijn avonturen. Dat is nu niet anders met een handtastelijke oude vampier die zich bezondigd aan grensoverschrijdend gedrag. Al wordt dat hier luchtig gehouden en is dat een leuk zijverhaaltje. Alles komt samen op een thriller-achtige manier en ook de spanning die de Kiekeboes-avonturen typeert is aanwezig. Dat zorgt voor een pageturner met een sterk verhaal die alweer die consistente kwaliteit van de reeks aflevert.

De Kiekeboes blijft de go-to reeks voor spannende verhalen doorspekt met komedie en toffe personages. Ook in Dood Wakker Worden is dat niet anders. Geen enkel avontuur van de Kiekeboe-familie stelt teleur en doet dat ook nu weer niet.

8/10