Comic Review: De Kiekeboes #160 - Patiënt Zero

Reeks: De Kiekeboes

ISBN: 9789002271519

De Kiekeboes is een van de coolste stripreeksen die er zijn. Toch als het gaat over het verhaal en de spanning. Aan de titel van dit nieuw avontuur te zien, leek het ook deze maand weer een spannend album te worden, die zijn wortels in de realiteit vindt, want net zoals het COVID-19 virus, heeft dit album een patient zero.

De inleiding van dit avontuur situeert de wereld in de situatie waar wij inzaten. Inzaten, want we zitten weer in een nieuwe golf. Maar hier zijn de mondmaskers weg, het virus zowat overwonnen, maar zit er een nieuw virus aan te komen. Eentje die iedereen kaal maakt. Merho gebruikt alle irritaties en figuren van de echte COVID-situatie, door een irritant, aandacht zoekende viroloog met flashy bretellen in de strip te stoppen, en een regering die drastische maatregelen moet nemen om het verspreiding van een virus dat iedereen kaal maakt te stoppen.

Dat zorgt voor een spannend album met heel wat oude bekenden als Dame Thea, en Balthazar die Patient Zero is. Leuk is dat het voor een keer Marcel niet is die de hoofdrol speelt. Hij lummelt vooral wat, maar Charlotte neemt het heft in handen. Al gelooft niemand haar en levert het verhaal toch nog voldoende humoristische momenten op in dit toch wel spannende verhaal. Daardoor krijg je een goede mix dat voor een vlot lezend geheel zorgt.

Dat strips vaker in de realiteit geworteld zijn, is geen slechte zaak. Het levert nu, net zoals het Suske en Wiske-avontuur van deze maand, een cool verhaal op dat heel erg spannend is. Merho zorgt ook voor heel wat herkenbare elementen van de pandemie die we zelf beleven, zonder dat het vervelend wordt.

8/10