Comic Review: De Kiekeboes #157 - De Butler Heeft het Gedaan

Reeks: De Kiekeboes

Pagina's: 32

ISBN: 9789002272516

De Kiekeboes heeft als reeks een secure fanbase, en dat heeft het natuurlijk te danken aan zijn verhalen die toch wel een consistent niveau halen. De meeste heel lang lopende stripreeksen kennen wel een mindere periode en hoewel de absolute hoogdagen van pakweg 'De Wollebollen' niet meer terugkomen, is de reeks altijd goed gebleven. Ook nu?

Dit nieuwe avontuur begint met troubles voor Firmin, de baas van Marcel. Zijn uitgaven swingen de pan uit, en zijn vrouw wil hem ontslaan. Marcel redt eerst de boel om het dan te verknallen en ontslaan te worden. Dat is het begin van wat een verhaal vol toevalligheden wordt, wanneer Marcel voor butler gaat spelen. Die toevalligheden zijn een beetje té deze keer, waardoor het allemaal wat van mekaar losgekoppeld lijkt. Een onsamenhangend verhaal dus.

Gelukkig zijn er genoeg elementen die het op zich nog wel leuk maken. De constante Me Too-referenties, de seksuele vrijpostigheid van Firmin en de diva die een wel heel anti-blankenpropaganda in haar hoofd heeft wanneer Marcel er gaat werken zorgen er wel voor dat het allemaal nog vlot wegleest. Dat is dan ook waarom de reeks het consistent goed doet. Wanneer het verhaal eens iets minder is, zorgen de losse elementen toch nog voor een leuke leesbeurt, zoals het nu ook doet.

De Butler Heeft het Gedaan zal niet één van de meest memorabele verhalen worden uit de De Kiekeboes-reeks. Wat wel is, is dat het nog altijd aangenaam leest voor een verhaal dat zo onsamenhangend is. Een leuk tussendoortje voor de reeks, niets meer en niets minder.

7/10