Comic Review: De Kiekeboes #156 - Blauwblauw

Reeks De Kiekeboes

ISBN: 9789002268472

Heel veel stripreeksen lopen lang, maar zelden zijn ze zo bekend als de kale man met de opzichte snor die de naam draagt van een onderhempje. En dan hebben we het uiteraard over Marcel Kiekeboe. De strip, die in de recente geschiedenis omgedoopt werd naar 'De Kiekeboes', zit ondertussen al aan nummer 156.

Dit nieuwe avontuur van De Kiekeboes volgt een recept dat we in de recentste 15 avonturen wel vaker zagen. Ze gaan allemaal een beetje hun eigen weg, beleven verschillende avonturen en dat komt dan allemaal netjes samen. Hier is het buurman Van der Neffe die de brokken wil lijmen met Carmella en daarom naar een Frans resort trekt. Terzelfdertijd wil Charlotte wijnen gaan proeven in een chateau in Frankrijk, en weet Marcel zelfs daarvan dronken te worden.

Het klinkt simpel, maar zoals steeds zit ook dit Kiekeboe-avontuur vernuftig in mekaar. Het is een reeks die iets complexere verhalen voorschoteld, terwijl het toch makkelijk weg leest. Op het resort waar de Van der Neffes verblijven, experimenten ze met gekleurde wijn die bepaalde effecten veroorzaakt en op één of andere manier geraken de Kiekeboe's weer betrokken. Fanny haar vriendin verdwijnt op de chateau waar de gekleurde wijn gemaakt wordt, en het verhaal weet je lang op het verkeerde been te zetten over wie nu de schuldige is. Een heerlijk Kiekeboe-avontuur dat misschien wel één van de betere in de reeks is in lange tijd.

De Kiekeboes is misschien wel één van de beste stripreeksen in België. De verhalen zijn altijd vrij origineel, de personages worden op hun sterktes uitgespeeld en elke keer weet de schrijver wat te verrassen. Een sterk verhaal.

8,5/10