Comic Review: De Buurtpolitie #19 - Hotel Edelweiss

Reeks: De Buurtpolitie

Pagina's: 32

ISBN: 9789002275531

Voorlopig geen nieuwe avonturen van De Buurtpolitie op televisie, maar dat houdt de franchise rond de echte verhalen van de Buurtpolitie niet tegen om nieuwe avonturen uit te brengen. Als het niet op het kleine scherm kan, dan wel op papier. De negentiende strip al.

Geen lokale criminaliteit deze keer. Het duffe politiekantoor in weet ik veel waar, wordt verruild voor de Oostenrijkse bergen. Samen op vakantie, heerlijk. Tot er van alle vreemde dingen staan te gebeuren in Hotel Edelweiss. Dat het gebaseerd is op een echt hotel - hotel Edelweiss in Oostenrijk bestaat echt - is tof, en het verhaal krijgt toch weer wat schwung omdat de Buurtpolitie voor een keertje internationaal gaat. Leuke elementen die de reeks eens wat variatie geven.

Ook de zaak die ze behandelen is wat spectaculairder als anders. Er werd in eerdere avonturen al gekozen om eens minder absurd te gaan dan in het begin, en dat wordt voortgezet. De vorige eigenaar van het Hotel overleed in verdachte omstandigheden en nu gebeuren er ook verdachte dingen. Eén van de agenten gaat zelfs hallucineren en ziet dingen die geen steek houden. Het wordt in het tweede deel van dit avontuur zelfs heel spannend, en da's toch nieuw voor de buurtpolitiestrips. Dat maakt van Hotel Edelweiss een avontuur dat ook voor oudere striplezers leuk is om lezen.

Het blijft natuurlijk een strip die hoofdzakelijk voor een jonger publiek is, maar het meer spannende en de meer realistische verhalen gaan een groter publiek bereiken. Het is zelfs een goed verhaal, dat niet helemaal meer ondergraven wordt met simpele humor. Een leuke evolutie.

7,5/10