Comic Review: De Blauwbloezen #64 - Waar is Arabesk?

Reeks: De Blauwbloezen

Uitgeverij: Dupuis

ISBN: 9789031439416

Prijs: €7,99

Fans van de Blauwbloezenstrips zullen wellicht hun wenkbrauw fronsen wanneer ze zien dat nummer 64 zopas verschenen is. Recenseerden we nummer 65 niet ongeveer een jaar geleden? Toch wel! En de reden daarom is simpel: Cauvin stopte met verhalen schrijven, maar de uitgeverij wilde eerst het avontuur van het nieuwe duo brengen, voor Cauvin's laatste avontuur.

En dat laatste avontuur van de hand van Raoul Cauvin is een heel persoonlijk avontuur voor één van de Blauwbloezen. Blutch en zijn sergeant komen terug van een avontuur, en de kampleider heeft alle paarden meegegeven met Generaal Grant. Dus ook Blutch zijn geliefde Arabesk. Blutch en Arabesk hebben een speciale relatie en het is leuk om zien wat het met de arme Blutch doet. Hij verliest zichzelf en doet enkele gekke dingen die we hier niet gaan verklappen, maar op hun zoektocht naar Arabesk neemt het FC De Kampioenen-achtige vormen van misverstanden aan.

Ze worden van de ene naar de andere gestuurd en telkens hebben ze Arabesk net meegegeven met iemand anders. Enkele keren ga je als lezer ook vrezen voor een goede afloop, en dat je dat vreest, betekent dat de relatie tussen Blutch en Arabesk goed uitgeschreven is. Het verhaal is weliswaar iets simpeler als een ander Blauwbloezen-verhaal, maar dat wil ook zeggen dat het iets vlotter en fijner leest. Wat ons betreft een geslaagd laatste verhaal van de hand van Cauvin.

De Blauwbloezen blijven een iconische strip met avonturen die zelden verschijnen. Dat maakt elk avontuur een evenement. Dit laatste avontuur geschreven door Cauvin leest iets vlotter door het meer simpele verhaal, maar dat het persoonlijker is voor Blutch maakt het wel interessant. Een tof avontuur.

8/10