Comic Review: De Avonturen van Robbedoes en Kwabbernoot # 56 - De Dood van Robbedoes

Reeks: De Avonturen van Robbedoes en Kwabbernoot

Uitgeverij: Dupuis

Pagina's: 56

ISBN: 9789031440009

Prijs: €8,99

De avonturier met het picollopakje heeft nog een eigen hoofdreeks. Je zou het bijna vergeten, want het laatste avontuur van de reeks, De Marsupilami is Woest, dateert al van 2016! Zes jaar geleden. In die tijd kwamen allerlei hommages uit en zijreeksen als Supergroom en Zwendel en die waren succesvol. Maar nu mag Robbedoes zijn eigen reeks opnieuw uitbreiden met een nagelnieuw avontuur.

Het nieuwe avontuur kon op geen beter moment komen. Uitgeverij Dupuis wordt 100 jaar en dat is ook het thema in het boek. Er worden allerlei voorbereidingen getroffen voor het feest, maar hoofdgasten Robbedoes en Kwabbernoot zijn vermist. De eerste pagina's bestaan uit leuke cameo's en chaos op de redactie, alvorens we naar Robbedoes en Kwabbernoot gaan die Korallion opnieuw bezoeken. Fans kennen de locatie uit de strip Robbedoes en de Bobbelmannen. Leuk dat de klassieke locatie opnieuw bezocht wordt, maar de toon van de strip is een pak moderner. Er komt heel wat technologie en moderne humor te kijken bij dit avontuur en dat levert iets spannend en futuristisch op.

De technologie die in het nu vakantieparadijs gebruikt wordt, is heel omstreden en als lezer zal je jezelf heel wat vragen stellen bij het hoe en wat van deze technologie. Robbedoes en Kwabbernoot proberen er aan te ontsnappen en dat levert scènes op waarin ze zelf niet weten wat echt is en wat niet. En wij als lezer trouwens héél soms, héél even ook niet. Dat getuigt van een goed verhaal en goede tekeningen die ons meeslepen in dat verhaal. We moeten je wellicht niet zeggen dat de titel vooral een lokker is om te doen lezen, maar het is bijwijlen toch spannend.

Een perfect verhaal is het zeker en vast niet, maar de insteek met 100 jaar Dupuis en het herbezoeken van een locatie uit een klassieke strip als Robbedoes en de Bobbelmannen is zeker en vast geen verkeerde keuze. We hebben zes jaar moeten wachten op een nieuw avontuur uit de hoofdreeks, maar het is zeker niet verkeerd.

8/10