Comic Review: De Avonturen van Lucky Luke #10 - De Ark van Rataplan

Reeks: De Avonturen van Lucky Luke

Uitgeverij: Lucky Comics

ISBN: 9782884719544

Prijs: €8,99

Lucky Luke is één van die iconische stripfiguren die al decennialang stripliefhebbers van leuke verhalen voorziet. Zo iconisch dat zelfs zijfiguren als de Gebroeders Daltons, zijn paard Jolly Jumper en hond Rataplan op zichzelf iconen zijn geworden. De Nieuwe Avonturen van Lucky Luke zit al aan zijn tiende avontuur.

De titel van dit avontuur lijkt duidelijk, maar het gaat niét over Rataplan die een boot bouwt om twee dieren van elke soort te redden van een zondvloed. Wel belandt Lucky Luke in Cattle Gulch, waar hij een paar honderd veedieren moet ophalen, maar ontmoet hij een zonderlinge man die alles doet om het dierenwelzijn te beschermen. Een cool verhaal, want het is gebaseerd op waargebeurde dingen. Byrde, die Luke ontmoet, laat zich inspireren door Henry Bergh, die écht bestaan heeft. Het verhaal neemt een wending wanneer we Rataplan weerzien en hij per toeval een goudader op het erf van Byrde ontdekt, waardoor hij zijn toevluchtsoord de Ark van Rataplan doopt.

Een verhaal dat goed vooruitgaat en vooral gestuwd wordt door een weer heel toffe Rataplan. We lezen zijn gedachten en die zijn zoals steeds grappig en gestoord. Geen wonder dat de getikte hond destijds een eigen strip kreeg, want het is gewoon een leuk doldwaas personage. Er zit ook een tikje kritiek in, wanneer een pas vrijgelaten gevangene gebruikt wordt om Byrde te manipuleren en middels geweld vegetarisme af te dwingen. Er wordt wel eens gezegd dat vegetariërs vleeseters willen dwingen vleesloos te gaan, en dat wordt op komische manier afgebeeld in dit avontuur, dat werkelijk geen enkel plaatje verveelt.

Ook deze keer weet Lucky Luke zijn nieuwste avontuur zonder probleem te overtuigen. Er wordt een leuke insteek gevonden via Henry Bergh, die een organisatie tegen dierenmisbruik oprichtte en Rataplan steelt bij momenten ook de show.

8/10