Comic Review: De Avonturen van Buck Danny - Kortverhalen #2 1968-2020

Reeks Buck Danny

Uitgeverij: Dupuis

Pagina's: 48

ISBN: 9789031438495

Prijs: €8,50

De Buck Danny-strips gaan al tijden mee. Decennia zelfs. In de jaren '60 dook het figuur al op in de Robbedoes-magazines en dat inspireerde al een groot aantal verhalen die we regelmatig met veel zin lezen. Maar er zijn ook kortverhalen, en die verhalen heeft Dupuis in twee delen gebundeld. Het tweede deel ligt nu in de boekhandel.

Deze kortverhalen worden steevast voorgegaan door een stukje uitleg over het hoe en wat en het ontstaan. Dat maakt van deze twee kortverhaal-delen toch echte must-haves voor stripliefhebbers. Er staan leuke weetjes en anekdotes in en zijn niet louter opvulsel. De kortverhalen zelf hebben verschillende tonen en je merkt de evolutie van de toon van Buck Danny zijn avonturen doorheen de decennia.

Het zijn leuke verhalen, doorspekt met méér humor dan de traditionele avonturen die we zien in de reguliere reeks. Een meer luchtige sfeer en de kortverhalen die in de Robbedoes-magazine verschenen, leenden zich soms ook tot het doorbreken van de vierde muur door de tekenaar. Dat zijn toffe momenten. De aard en teneur in de kortverhalen is compleet anders dan in de reguliere verhalen en dat geeft genoeg reden om de kortverhalen te lezen. Het is een essentieel onderdeel van het personage zijn geschiedenis en het zijn dan gewoon nog eens leuke verhalen.

De kortverhalen zijn een must-have voor elke fan van Buck Danny. Ongetwijfeld gaan de lezers van mijn generatie deze kortverhalen nog niet gelezen hebben, maar ze overleven de tand des tijds en het is gewoon nog eens een toffe uitgave met heel wat achtergrondinformatie.

8/10