Comic Review: Circe de Tovenares

Reeks: One Shot

Pagina's: 64

ISBN: 9789462108165

Prijs: €17,99

Homeros van Odyssee, iemand die daar al van gehoord heeft? Ik denk het wel. Hoewel zulke werken vrijwel onbekend zijn, is 'Homeros' een van die werken die in elk huis heeft gestaan in de boekenkast. Het stond zelfs tussen mijn strips toen ik een jaar of acht was. Circe, de tovenares, is één van die figuren in Homeros. Daar hebben Marazano en Delmas een strip aan gewijd.

Deze strip vertelt dat verhaal meer uit het standpunt van Circe. Circe, die in Homeros mannen misleidt, vertelt het verhaal hier vanuit haar standpunt. Dat geeft het een andere klank en een 'metoo' vibe die we eigenlijk niet echt kunnen smaken. Jammer, want Circe heeft een interessant verhaal dat verteld kan en mag worden. Maar de thematiek die hier in de strip gestopt wordt, is niet je dat. Desondanks blijft de essentie van het mythologisch verhaal goed bewaard.

Dat interessant verhaal wordt ook sterk weergegeven. Het tekenwerk is rudimentair, maar met opzet, wat chaotisch en vooral heel erg donker. De cover is ook eentje dat aantrekt. Het rudimentaire tekenwerk geeft de duistere krachten een goede sfeer mee en het heeft een beetje een '80's' vibe door het kleurgebruik en de lijnen die gebruikt worden om de tekeningen af te ronden. Dat, en het verhaal dat hoe dan ook interessant blijft, maakt van deze strip een degelijke vertelling van een klassiek verhaal.

Circe is een mythologisch verhaal dat al in vele vormen verteld werd, maar vanuit haar standpunt zagen we het verhaal nog niet vaak verteld en de thematiek die er in gestopt wordt staat ons niet compleet aan. Toch komt haar verhaal er nog goed door en is het mede dankzij de goede art een meer dan degelijke vertelling.

7,5/10