Comic Review: Bootblack

Reeks: Standalone

Uitgeverij: Standaards Uitgeverij

Pagina's: 128

ISBN: 9789462104587

Prijs: €24,95

New York is een stad die tot de verbeelding spreekt. Niet alleen nu, of twintig jaar geleden, maar al decennialang. We kunnen zelfs zeggen dat de stad al meer dan een eeuw bruist en vol interessante verhalen zit. In Bootblack volgen we het verhaal van een schoenpoetser, Al.

Het verhaal dat hier verteld wordt, is eentje van een soldaat die de wanhoop nabij is en zijn einde voelt naderen, niet goed wetend wat hij daar doet. Een gevoel dat wellicht vele soldaten in de tweede wereldoorlog ervoeren. Al mijmert over het leven dat hij had in New York en dat verteld een interessant verhaal over een jonge schoenpoetser en zijn vrienden die wat kattenkwaad uithalen, wat stelen en kortom alles doen om in een drukke stad als New York te overleven. Het verhaal wordt uitstekend uitgebouwd en de personages, gaande van zijn jeugdliefde Margaret tot zijn vrienden Shiny, Buster en Joe zijn er allemaal eentje die hun rol spelen in het verhaal.

Dat verhaal is eentje waar je goed door kan bladeren. Het heeft genoeg om zijn lijf, en het constant wisselen tussen de oorlog in '45 en de verschillende stadia van zijn leven - gaande van een jonge schoenpoetser tot iemand die pas vrijkomt na tien jaar te zitten en zich in te schrijven voor het leger - zorgen voor een verhaal dat boeit en dat je het boek niet weglegt. Al Chrysler zijn verhaal is boeiend en hoe het verhaal geschreven is én het verhaal getekend is, is sterk. Bootblack is misschien niet het meest originele verhaal, maar het is wel een verhaal dat met vakmanschap is geschreven en getekend.

Bootblack is een geweldig verhaal. Niet heel origineel, maar wel sterk gebracht . Al is een sterk personage dat heel veel heeft meegemaakt en het terugblikken terwijl hij aan het front zit, is een goede manier om tempo te brengen in het verhaal, en de tijdssprongen verteerbaar te maken. Sterk werk.

9/10