Comic Review: Blake en Mortimer door... - De Schreeuw van de Moloch

Reeks: Blake en Mortimer door...

Uitgeverij: Dargaud

Pagina's: 56

ISBN: 9789064216879

Prijs: €8,50

Blake en Mortimer zijn een 'staple' van de comic-wereld, en gaan al meer dan een halve eeuw mee. In die halve eeuw verschenen er heuse klassiekers zoals Het Geheim van de Grote Piramide en Het Gele Teken. Het is die laatste die nog voor de inspiratie van de strip-roman 'De Bruid van Dr. Septimus' vormde. Ook deze nieuwe strip haalt daar een beetje de mosterd.

De reeks Blake en Mortimer door... wordt deze keer onder handen genomen door Dufaux, Caillaux en Schréder, en dat zie je best aan de visuele stijl. Blake en Mortimer zien er iets anders uit en de algemene stijl is iets minder klassiek. Dat zijn twee dingetjes die ons van meet af aan storen. Gelukkig is het verhaal wel meer dan degelijk. Het volgt eigenlijk een beetje op de Septimus Golf en haalt inspiratie uit het Gele Teken én zijn er verwijzingen naar Het Geheim van de Grote Piramide. Een teken dat de auteurs hun klassiekers kennen.

Het verhaal, dat rond de Orpheus-ruimteschepen en Olrik draait, is vrij lijvig, maar boeit wel. Misschien hebben de schrijvers iets té uitgebreid in het verhaal losgegaan, waardoor het enkele striplezers kan verliezen na de helft van het avontuur. Een makkelijk avontuur om volgen is het zéker niet. Wie doorzet vindt wel een degelijk avontuur met interessante dialogen. Niet dat dit een topalbum in de reeks is, maar doorzetters krijgen een goed verhaal.

Er zijn wel enkele pijnpuntjes in 'De Schreeuw van de Moloch', maar het is en blijft een degelijk avontuur dat boeit. Voor sommigen misschien visueel niet op punt, of een verhaal dat te ver gezocht is, maar de essentie van Blake en Mortimer is meer dan goed aanwezig.

7/10