Comic Review: Blake en Mortimer - De Kunst van het Oorlogvoeren

Reeks: Blake en Mortimer

Uitgeverij: Dupuis

Pagina's: 128

ISBN : 9789067371094

Prijs: €16,99

Edgar P. Jacobs zijn personages Blake en Mortimer gaan haast 80 jaar mee. In 1946 verscheen het eerste avontuur in het weekblad Tin Tin, en nu, 80 jaar later verschijnen er nog avonturen. Het nieuwste is een hommage van de hand van Floch Fromental en Bocquet. Een verhaal in de geest van de man die het bedacht?

Dit nieuwe verhaal, een hommage, brengt Blake en Mortimer weer samen met hun grootste antagonist: Olrik. De Kolonel die steeds snode plannen tot uitvoering wil brengen, breekt nu in, in een museum in New York, net als Blake en Mortimer toevallig daar zijn om op de Verenigde Naties te spreken. Olrik wordt gevangen, maar lijdt aan geheugenverlies. Natuurlijk is in een Blake en Mortimer-verhaal niet alles wat het lijkt en het verhaal wordt ook goed uitgeschreven met enkele twists en dingetjes die je mogelijk niet ziet aankomen.

Slim als ze zijn, worden ze dit verhaal toch weer in rondjes gestuurd en dat levert een sterk steekspel op tussen hen en Olrik, die schijnbaar niet meer weet wij hij is of wie Blake en Mortimer zijn. Dat sterk verhaal kent een verrassend einde en dat in een tekenstijl die toch wel anders is dan we gewoon zijn van een Blake en Mortimer. Grotere tekeningen, iets grover in de details, maar het ziet er wel goed uit. Puur verhaaltechnisch is dit een sterke hommage. Of je het in de tekenstijl een geslaagde hommage vindt? Dat is een kwestie van smaak. Maar een knappe stijl vinden wij het wel.

Blake en Mortimer leeft voort in hommages en de verhalen blijven toch ware thrillers die het bronmateriaal eer aan doen. Wij lezen de hommages graag, en we vermoeden dat andere Blake en Mortimer-fans dat ook doen.

9/10