Comic Review: Blake en Mortimer #28 - De Laatste Zwaardvis

Reeks: Blake en Mortimer

Uitgeverij: Dargaud

Pagina's: 64

ISBN: 9789067371001

Prijs: €10, 99

Het is weer tijd voor een spannend verhaal in de reeks van Blake en Mortimer. De reeks, die in de jaren '40 als magazinestrip begon, is één van dé klassiekers in de stripwereld, met een verhaal als Het Gele Teken dat geldt als één van de beste en meest boeiende strips in de Belgische stripgeschiedenis. Er is zelfs een stripmuur van, in Brussel. Kwaliteit boven kwantiteit en daarom is dit nog maar het 28ste avontuur.

Fans van de reeks zullen weten wat de Zwaardvissen zijn. De toestellen waren al onderwerp van eerdere verhalen en nu opnieuw. Dit avontuur begint met een spionagethriller van jewelste wanneer er een persoonsverwisseling gebeurd om Majoor Rupert Humbletweed te vervangen om zo te infiltreren. Vanaf dan is het één grote spionagethriller, zoals je wel gewoon bent van de Blake en Mortimer-reeks. Blake staat net aan het hoofd van MI5 en er spelen zich verschillende complotten af. Het is makkelijk om als lezer het overzicht te verliezen wanneer de complotten en verhaallijnen zich op zoveel verschillende vlakken afspelen, maar de scenarist houdt de touwtjes van het verhaal strak in handen en zorgt ervoor dat je als lezer niet verloren loopt. Euh... leest.

Spannend en sterk uitgeschreven dus, en dat maakt van dit achtentwintigste Blake en Mortimer-avontuur een thriller en pageturner van jewelste. Spannend van het eerste tot het laatste plaatje. Of het nu Mortimer is die naar Pakistan moet om de launch code van de Zwaardvis te activeren, of Blake die binnen Mi5 als kersverse baas moet afrekenen met complotten en infiltraties. Het recept van Blake en Mortimer is bekend, en dat recept werkt nog steeds. Het gevaar schuilt er dan meestal in dan het voorspelbaar kan worden, maar dat is het geenszins. Gewoon een erg goed geschreven en spannend verhaal.

Met dit achtentwintigste avontuur in de Blake en Mortimer-reeks zorgen Van Dongen en Berserik alweer voor heel wat spanning en intriges in een wereld die voor de echte stripliefhebber constant bol staat van zulke spanningen. Fans zullen verre van ontgoocheld zijn in dit sterke verhaal.

9/10