Comic Review | Blacksad #6: De Maskers Vallen - Deel 1

Reeks: Blacksad

Uitgeverij: Dargaud

Pagina's: 60

ISBN: 9789085586432

Prijs: €10, 99

De zwarte kater die in zijn lange jas misdaden oplost als ware het een detective noir uit de jaren 50, is terug. De strip van Juan Diaz Canales heeft opvallend weinig verhalen - vijf voor dit album - maar is toch een cultuurfenomeen dat zelfs een videogame kreeg. Acht jaar na de laatste strip, is er nu nummer zes dat een verhaal uit twee delen wordt.

Een verhaal dat in twee strips wordt verteld, moet anders opgebouwd worden dan een one shot verhaal en mag iets uitgebreider zijn. Dit verhaal, dat gaat over corruptie, vakbonden en moord, neemt de tijd om zijn personages neer te zetten en doet dat goed. Er komt heel wat bij kijken; een theatergezelschap dat vecht om te overleven, een bouwprojector die megalomane bouwwerken zet en het personeel uitbuit en een vakbond die bedreigd wordt. Gooi daar nog een romantisch verhaal voor Weekly bij en je hebt toch een lijvig verhaal en heel wat personages die dit tweeledig verhaal moet vertellen. Hoewel de opbouw rustig is, verveelt het nooit. Er wordt vaak geschakeld tussen personages, zoals die van het theatergezelschap, Weekly en zijn vlam en natuurlijk ook Blacksad.

Dat gebeurt ook zonder dat er van de hak op de tak gesprongen wordt. Dat zegt natuurlijk iets over de kwaliteit van het scenario, dat uiteindelijk heel wat dingen samenbrengt en doet kloppen, zonder dat het te weinig open laat voor het tweede deel van dit verhaal dat god weet wanneer zal verschijnen. Blacksad mag dan wel het hoofdpersonage zijn, Weekly is minstens even belangrijk in dit verhaal en die personages culmineren naar het einde van deel 1 toe naar een paar dramatische gebeurtenissen die perfect zouden passen in het shakespeareaanse toneel dat het gezelschap in de strip opvoert.

Dat de Blacksad reeks maar om de zoveel jaar een avontuur uitbrengt, merk je aan de verhalen. De scenario's krijgen tijd om te rijpen en dat levert - voor dit eerste deel althans - een avontuur op dat sterk uitgewerkt is en heel wat interessante personages bevat. Hopelijk levert deel twee een goede finale op.

9/10

Game4Me